Ik kan wel zeggen dat ze samen een plekje in mijn hart hebben

RaïssaM 17 juni 2024
Om te beginnen is er gekozen voor een passende cover bij het boek. Er zijn niet te veel kleuren gebruikt waardoor het boek rustig oogt. De kleuren passen bij elkaar. Ik vind het belangrijk dat de cover past bij de titel en inhoud van het boek. In dit geval is dat zeker geslaagd.

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van hoofdpersonage Jay. Het verhaal begint met dat Jay onderweg is met zijn ouders naar de camping. Het verhaal is in chronologische volgorde geschreven. Dat vind ik een prettige manier van schrijven, want teruggaan in de tijd wil nog wel eens voor verwarring zorgen. Er is geen gebruik gemaakt van te lastige woorden. Hierdoor kon ik makkelijk verder lezen. De hoofdstukken hebben betrekking op de dagen van de week. Hierdoor kan je als lezer zelf meerekenen tot wanneer Jay nog op de camping is. Het enige nadeel is dat de hoofdstukken daardoor wat lang zijn. Ik lees graag een hoofdstuk uit, maar dat kostte wat langer de tijd.

Gedurende het verhaal is er gebruik gemaakt van twee verschillende lettertypes. De schuingedrukte teksten zijn gebruikt voor vertalingen in of vanuit het Frans. Als lezer was ik hier alert op doordat er een ander lettertype is gebruikt. Dit heb ik als prettig ervaren gezien mijn Frans niet op topniveau is. Hierdoor hoefde ik niet een woordenboek erbij te pakken.

Het verhaal zit vol met verstopte boodschappen. Jay wil zijn geheimen voor zichzelf bewaren, maar komt er uiteindelijk toch achter dat het delen van geheimen toch niet zo verkeerd is. De auteur wil duidelijk naar voren laten komen dat om hulp vragen best mag. Naar mijn idee een belangrijke boodschap.

Duidelijke thema’s die naar voren komen zijn liefde en vriendschap. Liefde vanuit Jay naar zijn ouders, maar ook vanuit zijn ouders naar Jay om Jay toch langer te laten blijven op de camping. Als tweede de liefde vanuit Jay naar Lilou en de bereidheid elkaar beter te leren kennen. Het thema vriendschap verwijst naar de vrienden van Jay die er voor hem zijn en hem willen helpen. Voor mij twee mooie thema’s.

De titel verwijst naar de afspraak tussen Lilou en Jay voordat Jay weer naar huis gaat. Ik heb genoten van dit boek. Ik heb ervan genoten om Jay op te zien bloeien en hem sterker te zien worden door middel van zijn vrienden om zich heen. Vrienden die hij niet vaak ziet, maar die er wel onvoorwaardelijk voor hem zijn. Een mooi gesloten einde. Hoewel ik niet denk dat er een tweede deel komt, ben ik toch wel erg benieuwd naar het vervolg van Jay en Lilou. Ik kan wel zeggen dat ze samen een plekje in mijn hart hebben.

Meer recensies van RaïssaM