Als je wint

Ramonaleest 24 november 2023
Tess is een lieve meid die samen met haar vriendje Vince samenwoont. Echter is het voor Tess zo dat geld niet gelukkig maakt. Vince denkt daar heel anders over. Hij wil carrière maken en genieten van het leven. Tess is vaak naïef en dat maakt dat mensen misbruik van haar maken en daar komt ze helaas te laat achter.

Nadat Tess thuis komt te zitten omdat haar werkgever failliet is verklaard, houdt ze nog altijd moed. Ze heeft nog wel een reserve potje waar ze nog even op kan teren en rond kan kijken naar wat ze nu wilt gaan doen. Haar onafgemaakt studie afmaken? Een nieuwe baan zoeken?
Tussentijds komt ze met haar oud collega´s samen en helpen ze elkaar met motivatiebrieven en net dat steuntje in de rug. Ze omringd zich met de goede mensen om alles draaglijker te maken.

Wat mij opvalt is dan in deze roman het niet alleen maar over de liefde gaat en ik merk dat ik dat wel fijn vind. Het gaat vooral om wie goed doet goed ontmoet. Er zijn voor de mensen om je heen of dit nu vrienden of familie is dat maakt niets uit. De schrijfstijl van Rasters weet ook de moeilijkere onderwerpen draaglijk te maken. Zo is er een personage in het verhaal die op en top narcist is en dingen doet die niet door de beugel gaan. Ik heb me daadwerkelijk zitten irriteren aan het feit dat Tess tegenover hem oogkleppen op had. Dan is er nog een personage die een ziekte heeft waaraan hij gaat sterven. Ook dit moment weet Rasters met een gevoelige, subtiele pen neer te zetten.

Tess wint in deze roman een groot geldbedrag. En waar andere wel weten wat ze allemaal met het geld kan doen, neemt Tess een stap terug en bekijkt alles rustig. Ze voelt zich gedoemd met dit geld, want ze trekt ook mensen aan die ze liever niet meer zou willen zien. Gelukkig heeft zij een sterke persoonlijkheid en maakt ze de juiste keuzes. Ze lijkt heel bewust om te gaan met wat ze heeft en ook daarbij neemt ze iedereen om haar heen mee in haar beslissingen. Ze zorgt er echt voor dat familie en vrienden mooi blenden en samen een sterke groep gaan vormen.

Zoals jullie al lezen heb ik van dit werk van Rasters weer enorm genoten. Een boek zoals ik ze ken van haar hand. Een heerlijk verhaal voor in deze koude wintermaanden.

Meer recensies van Ramonaleest