De ondewaterpoort

Ramonaleest 26 augustus 2024
De cover van dit boek is de reden waardoor ik het wilde lezen. Je ziet een meisje onder water. Tussen het wier in zie je een deurklink. Ik was direct nieuwsgierig.

Wat centraal staat in dit kinderboek is de klimaatsverandering. Maar het wordt ons gegeven op een kinderlijke manier waardoor het niet als droge kost overkomt. We maken in dit verhaal een kleine tijdsprong want het speelt zich af in2032. Polly is de hoofdpersonage van dit verhaal. Wanneer Polly op een nacht niet in slaap komt en de zee in gaat vindt ze daar een deur, nadat zij deze geopend heeft heet zij Nellie en maak je een duik in het verleden.

Doordat we het verhaal vanuit Polly en Nellie lezen vallen er puzzelstukjes in elkaar. Je merkt gaandeweg het lezen steeds meer dat alles met elkaar verbonden is. Op een kinderlijke manier leer je wat over het klimaat. Doordat het verhaal zich zo makkelijk laat lezen denk ik niet dat de jeugd in de gaten heeft dat ze daadwerkelijk iets lezen waarvan ze leren.

Een kinderboek dat zich zoals benoemd makkelijk laat lezen. De personages rondom Polly en Nellie zorgen voor een leuke toevoeging. Waar vriendschap voorop staat. Het klimaat is niet zozeer het geen waar dit boek over gaat. Het is vooral de zoektocht van Polly over wat er met Nelly gebeurd is. Ik heb enorm genoten van het avontuur van Polly en Nellie en zal deze auteur zeker in de gaten houden voor mijn kinderen.

Meer recensies van Ramonaleest