De verborgen boekwinkel

Ramonaleest 26 augustus 2024
We lezen dit verhaal vanuit twee perspectieven. Opaline in de jaren 1921 en later en vanuit Martha in 2021. Opaline komt als Franse terecht in Dublin nadat ze met haar familie heeft gebroken. Ze wil zich niet aan alle opgelegde regels houden waaronder het gearrangeerde huwelijk. Het enige waar ze haar ziel en zaligheid in kan leggen zijn boeken. Op een hele mooie manier weet de auteur de liefde van Opaline voor boeken op papier te zetten. Ik merk dat ik het verhaal daardoor nog meer kon waarderen. Ik kan namelijk zelf ook enthousiast worden door een bepaald boek, het zien van een mooie cover. Opaline komt de mannenwereld van boekverkoper binnen, maar weet door vallen en opstaan zich staande te houden.

Martha gaat bij haar man weg. Hij mishandeld haar en ze ziet geen andere uitvlucht dan van huis weg te gaan om niet meer gevonden te worden. Ze reageert op een advertentie als huishoudster en zo weet zij haar leven in Dublin te bekostigen. Mevrouw Bowden die ervoor zorgt dat Martha zich niet hoeft te vervelen, is altijd in de buurt. Wanneer Martha ergens ´tegenaan loopt´ lijkt mevrouw Bowden als het licht uit de schaduw te stappen om Martha te helpen. Ze weet iedere keer Martha te voorzien van raad waarover ze na moet denken, waardoor ze inzichten krijgt. Ik vind mevrouw Bowden een fascinerend personage, want ze blijft in mijn optiek mysterieus.

Zoals Opaline haar weg moet vinden in Dublin, moet Martha dat ook. Omringd door personen die hun begeleiden weten ze hun weg te vinden. Echter is niet iedereen die om hen heen hangt er met goede bedoelingen.

Ik vond zowel het leven en weg die Opaline bewandelt mooi om te lezen. Maar ook de weg die Martha aflegt laat zien dat ze zichzelf terug vind. De weg die ze beide gaan is mooi om te zien, want ze groeien in hun doen en laten.
Daar waar Martha zich niet goed kan vinden met boeken lezen is het Opaline die er met ziel en zaligheid voor gaat. Martha maakt kennis met boeken doordat ze op haar kamer verschijnen. Het lijkt wel alsof haar bazin hier de hand heeft, iedere keer zijn het boeken die haar helpen met hetgeen waar ze moeite mee heeft.

Dit verhaal ademt liefde voor de mens en liefde voor boeken. Ik heb genoten van het verhaal en de fijne schrijfstijl. Een boek om te knuffelen als je het mij vraagt.

Meer recensies van Ramonaleest