Debuutthriller van hoog niveau

In ‘Anna O.’ leren we Anna Ogilvy kennen. Een vijfentwintigjarige schrijver met een mooie toekomst. Tot ze een paar jaar geleden ineens haar twee beste vrienden doodstak. Door een zeldzame aandoening verkeert ze sinds die nacht in een diepe slaap. Genoeg reden voor alle nieuwskanalen om haar te bestempelen als ‘Schone Slaapster’.

Ook maken we kennis met Dr. Benedict Prince. Hij is forensisch psycholoog en slaap-expert en tevens de laatste hoop van het OM om de zaak van Anna O. op te lossen. Mocht hij in staat zijn om haar wakker te krijgen, kan ze eindelijk terechtstaan voor haar daden.

Het boek begint spannend, maar krijgt al snel te maken met iets langzamere stukken. Hierin wordt veel gepraat over slaap gerelateerde termen en over het verleden van Anna wat niet altijd even spannend is. Naarmate het boek vordert en er steeds meer bekend wordt gemaakt neemt de spanning zeker toe. Vanuit verschillende perspectieven kom je steeds meer te weten over wat er precies is gebeurd op de nacht van de moord en in de afgelopen vier jaar. Steeds meer verbanden tussen de personages worden bekend gemaakt en dit maakte het voor mij alleen maar interessanter. Het laatste 1/3e deel van het boek kon ik daarom ook echt niet wegleggen en moest ik gewoon in een keer uitlezen.

Het einde wist me te verrassen, ondanks dat ik dacht wel door te hebben hoe het verhaal in elkaar zat. Ik zou ook zeker nog een keer een verhaal van Matthew Blake lezen, want schrijven kan hij zeker. Ik las dit boek voor de World of Thrillers boekenclub. World of Thrillers, bedankt voor dit recensie-exemplaar!
‘Anna O.’ krijgt van mij 5 sterren.

Meer recensies van Raymen van Veldhoven