Superspannend en niet weg te leggen

In 'Onderstroom' leren we Hester kennen. Ze runt een zeilschool in het mooie Friesland samen met haar zoon en dochter. Helaas is haar leven niet meer zo mooi als vroeger. Haar jongste dochter, Insa, is door een gewelddadige dood om het leven gekomen. De moordenaar is nooit gevonden. Ondanks alles is Hester toch weer omhoog geklommen, en zijn alle cursussen op haar zeilschool weer volgeboekt. Alles is vredig, tot er een meisje in de buurt wordt vermoord. Hester begint te vermoeden dat het mogelijk dezelfde moordenaar kan zijn als die van Insa. Heeft ze gelijk, of begint ze zelf steeds meer de realiteit te verliezen?

Door de spannende manier van schrijven en het constant op het verkeerde been zetten is het boek niet weg te leggen. Ieder hoofdstuk eindigt weer onverwachts, waardoor je gewoon meteen door moet gaan met lezen. Het hoofd perspectief wordt verteld vanuit Hester, maar af en toe krijg je ook het perspectief van Timo te lezen. Hij was een goede vriend van Insa voordat ze vermoord werd, en is nu terug bij de zeilschool. Zijn perspectief voegt een frisse wind aan het verhaal toe. Daarnaast begint ieder hoofdstuk verteld vanuit Hester met een herinnering aan Insa. Op deze manier kom je iedere keer een klein beetje meer over Insa te weten, zonder dat er volledige hoofdstukken besteed worden aan volledige flashbacks. Naarmate het einde van het boek nadert, neemt de spanning steeds verder toe en voltrekken zich opeenvolgende gebeurtenissen die je steeds opnieuw weten te verbazen.

Dit boek heeft mij zeker weten te verbazen. Ik had nog niet eerder van Linda Jansma gehoord, maar na dit boek voel ik me bijna verplicht om ook haar andere boeken te lezen. Want als die net zo goed zijn als dit boek, mis ik nu echt iets. ‘Onderstroom’ krijgt van mij 4 sterren.

De Crime Compagnie, bedankt voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Raymen van Veldhoven