Dit smaakt naar meer!

‘Sleutel 17’, geschreven door Marc Raabe, is het eerste van de vier delen in de reeks over rechercheur Tom Babylon. Het boek begint meteen spannend wanneer er een lijk wordt gevonden in de vierenzeventig meter hoge koepel van de Berliner Dom. Het blijkt het lichaam te zijn van de bekende dominee Brigitte Ross. Het meest opmerkelijke is dat ze een sleutel om haar hals draagt, met daarin het nummer zeventien gekerfd. Voor Tom haalt dit meteen een hoop herinneringen op, want zijn jongere zusje is twintig jaar eerder verdwenen met dezelfde soort sleutel in haar bezit. Mede door deze connectie wordt hij al snel gewantrouwd door zijn collega rechercheurs. Niet veel later krijgt hij echter hulp van psychologe Sita Johanns, maar die heeft zelf ook het een en ander te verbergen.
Het hele verhaal speelt zich in een paar dagen af, waardoor het tempo erg hoog ligt. Ieder hoofdstuk onthult weer een nieuw stukje van de puzzel die opgelost probeert te worden door Tom en Sita. Af en toe krijgen we wat flashbacks uit Tom zijn jeugd te lezen, en deze laten duidelijk zien hoe het hele voorval precies is begonnen en waarom Tom is zoals hij is. Het personage wat mij het meeste interesseerde was echter toch Sita. Haar verleden blijft door het hele boek heen een groot mysterie, en aan het einde weet je nog steeds niet alles wat je zou willen weten over haar. Gelukkig is dit het eerste deel in een vierdelige reeks en kan er dus nog meer genoten worden van de personages uit dit boek. Want hoewel het hoofdmysterie van dit boek aan het einde wordt opgelost, zijn er nog veel vragen onbeantwoord gebleven en dat wordt alleen maar bevestigd door de onthullende epiloog. Dit smaakt naar meer!

Meer recensies van Raymen van Veldhoven