Een geslaagde locked-room thriller

‘Waarom we logen’ is alweer 12e deel in de reeks over Will Trent (18e zelfs als je de voorgaande Grant County reeks met Sara in de hoofdrol meetelt) en toch weet deze schrijfster je met ieder boek weer te verrassen.

Wat een rustige huwelijksreis in de Appalachen moet worden, mondt al snel uit in een groot drama. De McAlpine Lodge, een afgelegen paradijs op aarde, lijkt op het eerste gezicht een prachtig resort. Het enige probleem, iedereen liegt. Ze liegen over het verleden, het heden en vooral tegen zichzelf. Al deze leugens worden te veel voor Mercy McAlpine, de dochter die de lodge grotendeels runt sinds haar vader hier niet meer toe in staat is, en ze dreigt om alle leugens openbaar te maken. Later die dag is ze dood.

Een rustige vakantie voor Will en Sara verandert dus al snel in een moord onderzoek. En niet zomaar een moordonderzoek, dit is de eerste keer dat Slaughter ons een locked-room mysterie geeft. Iets waar ik zelf geen genoeg van kan krijgen. Een compacte cast aan personages, een idyllische locatie en iedereen heeft een motief.

Will en Sara blijven geweldige personages, en ondanks dat we al zo veel over ze gelezen hebben blijft het toch leuk om meer over ze te lezen en ze nog beter te gaan begrijpen. De andere personages, met name de McAlpine familie, maken de cast helemaal compleet. Deze personages zitten zeer goed in elkaar en al na korte tijd merk je hoe dysfunctioneel deze familie daadwerkelijk is.

Het einde was weer typisch Slaughter, je denkt door te hebben hoe het allemaal in elkaar zit maar niks is minder waar. Een geweldige twist op het einde waardoor ik met een mond vol tanden stond. Iedere keer weet ze het weer te doen. Mede hierdoor kan ik natuurlijk niet anders dan 5 sterren geven. En die zijn zeker weten verdiend!

Ik las dit boek voor de World of Thrillers boekenclub. World of Thrillers, bedankt voor dit recensie-exemplaar!

Meer recensies van Raymen van Veldhoven