Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

De realiteit van een ticket Europa non-retour

Raymond Rombout 10 augustus 2018 Auteur

Ewert Grens is een politie-inspecteur in Stockholm. Hij is getuige bij het openen van een container met meer dan zeventig lijken. Bootvluchtelingen uit Afrika, die zwaar hebben betaald voor hun overtocht, maar daar dus niet de vruchten van plukken. Door de manipulaties met de lijken begrijpt Grens dat de verantwoordelijken voor deze miskleun van een niets ontziende wreedheid getuigen. Hij maakt voor zichzelf de belofte dat hij koste wat kost de verantwoordelijken zal opsporen. Op dat moment gaat een telefoon over. Het toestel zit vastgenaaid in de voering van een van de slachtoffers en blijkt, na identificatie, toe te behoren aan Piet Hoffmann.

Hoffmann en Grens kennen elkaar uit een vorig avontuur. Hoffmann is een voormalige misdadiger, die zijn leven heeft gebeterd door als undercover te infiltreren in diverse misdaadorganisaties. Hoffmann werkt in Afrika als beveiliger voor voedingstransporten en staat op het punt vanuit Afrika terug naar Stockholm te reizen, om enkele weken bij zijn gezin te zijn. Grens trekt persoonlijk naar Niger om Hoffmann in zijn hotel op te vangen en hem zodanig onder druk te zetten dat hij zich verplicht ziet te infiltreren in de Afrikaanse tak van de organisatie van het vluchtelingentransport.

Intussen onderzoekt Grens de Zweedse kant van de lijn, waarbij het gezin van Hoffmann voortdurend gevaar loopt. Hoffmann zelf krijgt niet meer dan twee weken om zich door de bende te doen aanvaarden, zodat hij mee kan helpen aan het mensentransport over land en zee. Dat is normaal onmogelijk, vermits infiltratie altijd een zaak van lange adem is. Hoffmann weet dat de enige oplossing ligt in de rechtstreekse confrontatie. Het gevaar als het ware uit te dagen.

De verhoudingen tussen Hoffman en dat gevaar, met de misdadigers aan zijn kant van de lijn, en met de kwetsbare Ewert Grens die zijn problemen kent met Hoffmann’s familie, maakt dat dit boek voortdurend op de rand van de spanning balanceert. Voeg daar de vluchtelingenstroom bij, die de  auteur zeer beeldend kan beschrijven, met uitvergroting van enkele personages en het winstbejag van de organisatoren van de keten. Dat alles wordt een explosieve cocktail van actie en geweld. Dit boek krijgt overal verdiend vijf sterren.

Is er dan niets dat hapert aan het boek? Toch wel. De intrige wordt ingezet door enkele lijken die worden gedumpt in enkele mortuaria. Die lijken worden door het ondergronds rioolnet van Stockholm getransporteerd en blijken uiteindelijk uit de bewuste container te komen. Daar wordt uiteindelijk geen bijzonder motief voor gegeven, zodat het me vergezocht lijkt dat de daders zich op die manier zouden blootgeven. Die container had net zo goed eeuwig dicht kunnen blijven.

Verder blijkt de misdadige organisatie te bestaan uit heel wat mensen, die allemaal hun functie krijgen maar individueel weinig diepgang hebben. Een opvallende verschijning is de accountant op hoge hakken, die komt kijken naar de lastige Hoffmann en door hem wordt overgehaald op basis van haar hebzucht. Als leidster van de Afrikaanse kant van de zaak was er met dit vervreemdende gegeven meer aan te vangen. Wat veel goedmaakt zijn de realistische scènes op zee, wanneer de opstand van de vluchtelingen tegen de wreedheid botst van de kapitein en zijn bemanning, en Hoffmann daar een uitweg moet zoeken.

Drie uur is een lijvige roman die de nadruk legt op de psychologie van de personages, en het daarom aannemelijk maakt dat een nurkse, contactschuwe oude politieman precies diegene wordt die het contact maakt met de teruggetrokken oudste zoon van de ware actieheld, die zich gewoon in de steek voelt gelaten omdat papa nooit thuis is van het werk.

De boeken van Anders Roslund en zijn overleden partner Börge Hellström waren vernieuwend in de Scandinavische literatuur omdat ze de gevestigde normen overboord smeten. Het is dan ook geen toeval dat de politie-inspecteur in dit geval oud, onvriendelijk en versleten is en dat de verhaallijn van diverse kanten wordt belicht. Het maakt dat je door dit dikke boek vliegt.

1

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Raymond Rombout

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur