De Vloek van John Grisham.

Ik wist niet zo goed was ik van dit boek moest verwachten, maar in het verleden het ik al vaker boeken van John Grisham gelezen en ik was eigenlijk nooit echt teleurgesteld. Zo ook deze keer.

De Vloek begint met auteur Mercer Mann en Thomas die elkaar hun jawoord geven bij de zee. Hun huwelijk wordt voltrokken door goede vriend Bruce Cable, de eigenaar van Bay Books op Camino Eiland.
Wat later hebben Mercer, Thomas en Bruce een gesprek over wat Mercer's volgende boek zou kunnen worden en Bruce vertelt dat hij een heel goed waargebeurd verhaal heeft wat ze misschien zou kunnen gebruiken voor haar boek.
Bruce verteld over Dark Isle, een eiland dat vervloekt zou zijn; wat zich uit in verdrinkingen, vermissingen, spookverschijningen. Echter, zo'n 300 jaar geleden was het eiland een toevluchtsoord voor voor ontsnapte slaven, deze leefden op het eiland tot 1955. Toen vertrokken de laatste bewoners noodgedwongen naar het vaste land.
Een projectontwikkelaar heeft zijn oog laten vallen op dit, inmiddels, onbewoonde eiland om daar een resort met casino op te bouwen. Maar dan is daar Lovely Jackson, de laatste overlevende van Dark Isle, en zij wil de strijd aangaan met deze hebberige projectontwikkelaar. Zij beweert namelijk eigenaar te zijn van dit eiland en stapt, samen met Thomas en Mercer naar de rechter.

In dit boek wordt een fictief verhaal verteld dat bijna 400 jaar geleden afspeelde en, met afwisselende hoofdstukken tussen toen en nu een beeld schetst wat de bewoners van Dark Isle hebben doorstaan en wat Lovely heeft meegemaakt.
Het geeft een duidelijk plaatje van toen - maar ook van nu. Inhalige bedrijven en politici die met hun enorme bergen geld en invloed denken "de kleine man", in dit geval Lovely Jackson en haar achterban, onder te sneeuwen en zo hun plannen willen doordrukken om nog rijker te worden en meer invloed te vergaren.

Of dat Lovely, Thomas, Mercer en Bruce gaat lukken? Dat lees je natuurlijk in De Vloek!

Ik vond het verhaal goed geschreven en het leest vlot weg. Het verhaal is interessant en het houdt je zeker bezig tot het einde.

Meer recensies van Manonreadsforthefunofit