Het Meisje bij het Venster

Een tijdje terug ben ik op Instagram in contact gekomen met Frank Peters, en zodoende kreeg ik de mogelijkheid om zijn debuutroman te mogen lezen.

'Het Meisje bij het Venster' is een mix van diverse genres. Het is historische fictie, een mysterie en er zitten ook zeker spannende stukken in waardoor het ook wat van een soft thriller wegheeft.

In 'Het Meisje bij het Venster' maken we kennis met het hoofdpersonage Rik Wolters. Rik is een wat oudere man, gescheiden en hij komt zijn dagen door op zijn historische boerderij De Heikant. Hij is tevens amateur-genealoog en besluit op zoek te gaan naar zijn familiegeschiedenis.

Tijdens deze zoektocht stuit hij niet op zijn eigen familiegeschiedenis, maar hij stuit op een mogelijk nog niet ontdekt schilderij van Vermeer. Samen met Sandra Molenaars, een bekende tv-presentatrice die hij tijdens zijn zoektocht ontmoet, gaan ze op zoek naar deze Vermeer. Het is de bedoeling dat dit in een documentaire zal worden verwerkt.

Frank Peters wisselt het heden met het verleden af in dit verhaal, afwisselend hedendaags en de 17e eeuw. Voor een liefhebber van historische romans is dit heel fijn om te lezen en het helpt absoluut bij de belevenis van het verhaal en de historie. Dat Frank heel beeldend en gedetailleerd schrijft, is zeker een meerwaarde voor dit verhaal.
Het verhaal komt wat traag op gang, en het tempo blijft wat laag door het hele verhaal heen. Ik merkte persoonlijk wel dat het daarom voor mij wat lastig was om in het verhaal te blijven.

Het is een eerste deel van een serie, wat ook wel duidelijk wordt aan het eind van het boek, omdat er nog een los einde is.
Frank Peters heeft een mooi debuut neergezet en mag hier zeker trots op zijn!

Meer recensies van ReadingForTheFunOf.it