De kracht van empathie

Rebekka leest 09 juni 2024
In ‘De buurtwinkel van tweede kansen’ leren we Dokgo kennen, een dakloze man die aan alcoholdementie lijdt. Hij brengt een gestolen handtas terug naar de rechtmatige eigenaar die een buurtwinkel bezit. Het oude dametje is Dokgo dankbaar en biedt hem een maaltijd én een job als winkelbediende voor de nachtshift aan. Zo helpt ze hem van de straat en de koude nachten af. Ze draagt trouwens al haar werknemers een warm hart toe - ze kan leven van haar pensioen en de buurtwinkel is meer voor haar tijdverdrijf maar deze mag niet sluiten want het inkomen van haar werknemers hangt er aan vast.

Aanvankelijk lijken de collega’s en klanten Dokgo niet te aanvaarden omwille van zijn nare verschijning en zijn bizarre manier van praten en doen maar stilletjes aan realiseren ze zich dat hij een meerwaarde in hun leven is. Ook Dokgo maakt een positieve verandering door en krijgt terug zin in het leven door die unieke kans dat hij kreeg. Hij is van de drank af, helpt anderen en is vriendelijk. Is dit voldoende om zijn eigen pad terug te vinden?

…‘Rivieren zijn niet bedoeld om in op te gaan, maar om over te steken. Bruggen helpen je bij de oversteek, niet bij de sprong.’…

‘De buurtwinkel van tweede kansen’ is een warm verhaal over veerkracht, vergeving en verbinding. Over het belang om niet meteen een idee of mening te vormen van iemand zonder ze te leren kennen.
Een simpel verhaal met enkele verschillende scenario’s als hoofdstukken waarin Dokgo steeds centraal staat. - ieder scenario met de krachtige boodschap om empatisch te zijn, te luisteren naar je medemens om tenslotte een duwtje in de juiste richting te geven. Wat oprechte aandacht en eenvoudige raad zorgen er al voor dat iemand meer zelfvertrouwen krijgt en terug zin in het leven heeft.
Over de moed vinden de draad terug op te pikken als je geconfronteerd wordt met tegenslagen. Over herbronnen en dankbaarheid tonen dat uiteindelijk deuren opent voor nieuwe kansen.

Dit heet niet voor niets healing fiction, het nieuwe boekgenre uit Korea dat nu ook bij ons in de boekwinkels verkrijgbaar is. Ik ben alvast terug helemaal zen.

Meer recensies van Rebekka leest