De school voor tweede kansen

Rebekka leest 27 september 2024
Una was amper 11 toen ze op de straat terecht kwam. Een heler nam haar onder haar hoede en heeft haar alle kneepjes van het zakkenrollen geleerd. Nu is ze volwassen en wil zelf verdienen. Een paar prachtige manchetknopen verkopen aan iemand anders loopt goed fout. Ze wordt vals beschuldigd en draait op voor moord. Ze had gehoopt op de hulp van haar heler maar die laat haar in de steek wegens ontrouw.

Ze moet het in haar eentje redden en met haar sluwe trucs ontsnapt ze aan de politie. Als voortvluchtige moet ze snel zoeken naar een oplossing. Haar oog valt op een artikel over de verpleegstersschool van het Bellevue Ziekenhuis. Geniaal! Na een geslaagd sollicitatiegesprek en valse schooldocumenten start ze als inwonend studente. Ze deelt er een kamer met Dru die de oren van haar hoofd kletst maar geen greintje kwaad bezit. Het contrast kan niet groter zijn met de sloppenwijken en de smoezelige kleine kamer die ze deelde met andere dieveggen. Maar alles beter dan opgesloten te zitten en wegrotten in het stinkende hol van de gevangenis op Blackwell’s Island gelegen aan de East River.

De gebeurtenissen in het ziekenhuis volgen zich snel op en de auteur heeft een prettige manier om deze allemaal te beschrijven - je kan je niet voorstellen wat Una er allemaal tegenkomt. Vaak is het best grappig te lezen hoe Una probeert onderuit te komen . Ze is er zelfs in geslaagd de aandacht te trekken van de jonge dokter Westervelt en dit terwijl ze veilig onder de radar wou blijven!

Haar zintuigen staan terug op scherp van zodra ze politie op de campus ziet en ze verneemt dat er iemand van de patiënten dood is. Snel volgen er nog slachtoffers en ze moet dit uitzoeken. Ze neemt Dru in vertrouwen ook al is dit tegen haar strike straatregels in. Samen gaan ze dit uitzoeken… geweldig gevaarlijk allemaal.

Deze roman is super spannend van begin tot eind …beetje misdaadroman en hiermee ging ik uit mijn comfortzone maar ik heb ervan genoten. Het speelt zich af in New York jaren 1880. Een tijd van sloppenwijken vol dieven en sjoemelaars, armoede en smerigheid alom. Erbarmelijke leefomstandigheden in de huurkazernes - heel verontrustend, aangrijpend en schrijnende situaties.

Gaande weg lezen we ook wat er gebeurd is in het jonge leven van Una, hoe haar thuissituatie was, wat er gebeurd is voor ze op straat terecht kwam. En hoe ze door die opleiding nu verandert … ze is zich nu bewust van haar geweten. Loyaliteit , vertrouwen hebben, eerlijk en oprecht zijn, juiste pad volgen, onbaatzuchtig zijn, berouwvol zijn, medeleven hebben, zorgzaam zijn, aan zelfreflectie doen, … zijn allemaal thema’s die aan bod komen.

De auteur is zelf verpleegkundige en schrijft graag spannende historische romans waarin ze haar medische expertise verwerkt. Dit boek is gebaseerd op de geschiedenis van de eerste verpleegstersschool van Amerika. We leren de technieken die er toen destijds werden gebruikt en ontdekken dat de vrouw als verpleegster helaas een ondergeschikte rol had en nooit dokter kon worden …
Heel geslaagde roman - een aanrader.

Meer recensies van Rebekka leest