Dochters van hoop

Rebekka leest 24 september 2024
1917 Meersburg Duitsland
Het zijn roerige tijden voor Lindenhof, het eeuwenoude adellijke landgoed met haar bijzondere architectuur en unieke locatie dicht bij het meer ligt er wat verlaten bij. Het doet nu tijdelijk dienst als hospitaal wat enerzijds een grote hulp is voor het overvolle ziekenhuis in de buurt en anderzijds voor inkomsten zorgt. Voor Helena voelt het aan als haar thuis en wil er na de oorlog graag een luxehotel van maken. Haar jongere halfzussen Lilly en Katharina malen er niet zo om en Elizabeth, Helena’s stiefmoeder wil niets liever dan de boel verkopen. Haar vader is eindelijk terug thuis - weliswaar ernstig verwond door een granaat - en mankeert een been. Zijn lichaam en ziel lijden onder de gevolgen van de oorlog, hij heeft te veel leed en bloederige slagvelden gezien.

1917 Petrograd, Rusland
Baron Maksim heeft al heel wat doorstaan en moet vluchten want door de opkomst van Lenin en zijn bolsjewieken is er voor mensen zoals hij geen plaats meer in Rusland. De dagen van de adel zijn definitief voorbij. Hij begrijpt de rebellen wel maar waarom zoveel bloedvergieten? Zijn vrouw en kinderen zijn gruwelijk vermoord. Hij kon nog enkele bezittingen van zijn vrouw redden waaronder een kopie van een testament en haar stamboom waarin een naam werd geschrapt!
Hij voelt argwaan en wil antwoorden - met wat hulp gaat hij richting Genève Zwitserland omdat zijn leven zeker in gevaar is en hij ook meer wil weten over de mysterieuze verdwijning destijds van Olga, de tante van zijn vrouw. Waarom werd ze geschrapt uit de stamboom?

De 2 verhaallijnen komen uiteindelijk samen als Maksims zoektocht hem brengt naar Lindenhof. Terwijl hij rouwt om zijn vrouw en kinderen weet hij allerlei informatie te verzamelen. Hij vraagt zich af of zijn gezin net zoals zoveel aristocraten werd vermoord door de revolutie of was dit eerder een doelbewuste misdaad?

Dochters van hoop is een sfeervolle roman en alvast een prachtige start van een nieuwe historische serie. In beide verhaallijnen wordt er heel wat bekokstoofd en plannen gesmeed. Hebzucht is een slechte eigenschap waaraan verschillende personages ten prooi vallen.

Maria Nikolai is sterk in het schrijven van historische romans en leerde ik kennen met haar geweldige Chocoladevilla serie. Ze weet dit keer het tijdsbeeld van de oorlog in Europa en de opkomst van Lenin in Rusland goed te schetsen zonder dat dit te zwaar doorkomt. Enkel op de achtergrond woedt de strijd tussen het rode en het witte leger nog wat door. Helena hoopt dat de oorlog snel voorbij is en Lindenhof terug gevuld kan worden met zomergasten ipv oorlogsslachtoffers. Ze probeert wat balans en harmonie te creëren en verwent haar dierbaren met haar heerlijke taarten terwijl Maria Nikolai ons trakteert op een spannend verhaal gevuld met enkele lugubere personages, intriges, een serieuze portie liefde en hoop.

Meer recensies van Rebekka leest