Hertaling Sara Burgerhart door Tonnus Oosterhoff

Renate 08 december 2022
Tonnus Oosterhoff heeft Historie van Mejuffrouw Sara Burgerhart hertaald. Die hertaling zou je apart in Hebban aan moeten kunnen vinken, want het is echt een andere leeservaring. Oosterhoff is met liefde en respect voor het origineel te werk gegaan, daar is mijn waardering van vier sterren op gebaseerd. Ik denk dat deze hertaling eraan bijdraagt dat Sara Burgerhart voorlopig nog niet in de vergetelheid wegzakt. Alleen daarom al de moeite waard. Een hertaler staat op elke pagina voor tal van keuzes - zal ik dit woord vervangen, deze zin opdelen, deze uitdrukking moderniseren? Over die keuzes kun je discussiƫren: elke lezer die het origineel kent, zal ongetwijfeld af en toe iets niet passend vinden. Maar dat zijn details; dit is echt de beste hertaling van een Nederlandse klassieker die ik tot nu toe heb gelezen, en ik denk dat Oosterhoff een nieuwe standaard heeft neergezet. Ik vond het leuk om het origineel en de hertaling naast elkaar te leggen om te kijken hoe hij het heeft aangepakt, dat is te lezen op: https://www.overliteratuur.nl/wat-doet-een-hertaler-en-wat-heb-je-daaraan-sara-burgerhart-toen-en-nu/