Een Meesterwerk?

Renate 19 februari 2021
Katja Hiemstra studeert kunstgeschiedenis. Ze is bezig met haar scriptie. Ze heeft zich vol overgave gestort op het onderzoek naar een schilderij wat zij zo lang zich al kan herinneren in het bezit is van haar familie. Eigenlijk is het helemaal geen bijzonder schilderij. Totdat Katja samen met professor doctor Arjen Hageveld, haar docent en scriptiebegeleider, ontdekt dat het schilderij overschilderd is! Dit is het begin van een groot avontuur. Er vallen doden, Katja wordt bedreigd en gegijzeld en ze heeft er spijt van dat ze ooit aan het onderzoek is begonnen. Helaas is er geen weg terug, want er zijn verschillende partijen die grote interesse hebben in het schilderij en het koste wat kost in hun bezit willen hebben. Wat is er toch met dit schilderij? Is het dan toch een Meesterstuk?
Peter Romer schrijft in korte hoofstukken. Heerlijk een boek waar je steeds even in kan lezen en wat je kan wegleggen als het echt even moet. Door deze manier van schrijven hou je de aandacht van de lezer vast, en kan de lezer het boek ook even opzij leggen als dit ( helaas!) nodig is. Ik vind het idee echt heel origineel en het krijgt een echt Hollands tintje door de grote Hollandse meester die erbij betrokken is. De hoofdpersonen worden allemaal kort beschreven. Je krijgt een duidelijk beeld van de persoon, van zijn karakter en vaak wordt ook goed duidelijk waarom de betreffende persoon bepaalde dingen doet. Ik hou heel erg van thrillers, vooral thrillers met veel spanning. Als ik ’s avonds voor het slapen een boek niet weg kan leggen omdat het zo spannend is, is dat voor mij een heel goed teken. Een Meesterstuk is spannend, maar wat mij betreft ook wel voorspelbaar. Het einde van het boek is daarin tegen weer heel verrassend.
Het boek krijgt van mij 4 sterren. Een thriller die over kunst gaat en zich voor een deel afspeelt in mijn geboortestad Amsterdam: beter kan bijna niet.

Meer recensies van Renate