Help me

Renate 13 juni 2024 Hebban Team
Help me van Ilse Ruijters gaat over advocate Roosmarijn Weijmer als ze op een dag op een tankstation van een bange jonge vrouw een briefje krijgt met de woorden Help me, gaat ze hier gelijk achteraan om te helpen.
Wat volgt is een verhaal wat alle kanten opgaat en het verhaal laat je niet los, je denkt tijdens het lezen steeds mee met Roosmarijn, je leeft met haar mee, en af en toe is het verhaal een grote mindfuck dat je echt niet meer weet welke kant het opgaat en wie je moet geloven.

Het verhaal zit mooi in elkaar en de schrijfstijl van Ilse Ruijters is ook fijn.
Taalgebruik is prettig en ze zorgt door de plottwists, spanning en de korte hoofdstukken ervoor dat je vanaf het begin tot aan het einde geboeid leest.
De personages zijn sterk vooral Roosmarijn, maar daar draait het dan ook vooral, je leeft ook intens met haar mee, want tijdens het lezen krijg je steeds meer sympathie voor haar.
Ook de andere personages blijven boeiend, al zitten er daar bij waar je zeker al lezende echt een hekel aan gaat krijgen.
Ze voelen dan ook echt aan.
De schrijfstijl van Ruijters voelt ook beeldend en filmisch aan, dit verhaal vraagt om een verfilming, al kan die nooit zo goed zijn als het boek, want je ziet het verhaal al lezende voor je, je voelt de spanning.
Ook is het mooi dat ze een zwaarder thema in haar boek gebruikt, namelijk een postnatale psychose.
Mooi om op deze manier daar iets over te leren en het daardoor ook bespreekbaar te maken.

Help me was voor mij de eerste kennismaking met de schrijfster Ilse Ruijters een aangename kennismaking, die zeker smaakt naar meer.
Want wat is dit een fijne psychologische thriller!

Meer recensies van Renate