Aanrader

Renate 02 september 2024 Hebban Team
Ik zie je aan de overkant van Brenda Meuleman is een verhaal wat zich afspeelt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, rond de grote Market Garden operatie rond 17 September 1944.
Het verhaal speelt zich af in de regio Nijmegen .

Een mooi en aangrijpend verhaal dat is Ik zie je aan de overkant zeker, tijdens het lezen leef je mee met de drie vrouwelijke personage vanuit wie je het verhaal leest.
Zo heb je moeder Antonia die in de regio werkt als verloskundige en naast dat werk ook erg begaan is met haar hoogzwangere zusje die elk moment kan bevallen.
Dochter Claar zit in het verzet en jongste dochter Hanna die in het ziekenhuis werkt als verpleegkundige.
Vanuit alledrie krijg je mee hoe het leven in die tijd moet zijn geweest, hoe de wonden nog gelikt worden na het grote bombardement wat Nijmegen in Februari 1944 trof, maar ook hoe het voor ze is als operatie Market Garden van start is gegaan.
Door de verhaallijn rond de Amerikaanse parachutist Walter krijg je ook een idee van hoe het voor een soldaat was tijdens de Operatie.
Deze verhaallijnen geven je een goed beeld van hoe het geweest kan zijn, het is natuurlijk wel een fictief verhaal wat gebaseerd is op waargebeurde gebeurtenissen.

De schrijfstijl van Brenda Meuleman is prettig en ze weet goed hoe ze feiten en fictie in een goedlopend verhaal kan krijgen, een verhaal wat je ook blijft lezen, want je blijft steeds nieuwsgierig naar wat de vrouwen en Walter meemaken.
De schrijfstijl van Meuleman is bijna filmisch je ziet zo tijdens het lezen voor je hoe het eruit ziet en wat er gebeurd.
Ze schuwt ook de gruwelijkheden niet, maar schrijft ze ook niet zo gedetailleerd op dat je er echt naar van wordt, maar wel dat je je er al lezende een voorstelling van kan maken.

Je kunt merken dat de schrijfster weet waar ze het over heeft en duidt de historische gebeurtenissen in het nawoord, waardoor je precies weet wat er op waarheid is gebasseerd en wat fictie is.
Tijdens het lezen heb je echt het idee dat Meuleman fictie en feiten moeiteloos met elkaar verweeft tot gewoon een goed lopend, heel erg prettig lezend verhaal.

Voor mij was dit het tweede boek wat ik las van Meuleman en ook dit keer ben ik weer aangenaam verrast. Een schrijfster die het schrijven van historische romans goed onder de knie heeft en je bij haar boeken op een fijne manier een kleine geschiedenisles geeft.

Echt een aanrader voor de lezers van historische romans.

Meer recensies van Renate