Op zoek naar geluk, ontdek je haast vanzelf de kunst van gelukkig zijn

resiveldhoven 04 mei 2024
Recensie door Resi Veldhoven, (auteur van de autobiografie De Rouwcamper)
Titel: De kunst van gelukkig zijn
Auteur: Valerie Vaes

Emma is een jonge dertiger die alles voor elkaar lijkt te hebben. Haar agenda staat vol met werkafspraken, kooklessen, vrijwilligerswerk en andere taken, zodat ze voldoet aan het ideaalbeeld dat van haar wordt verwacht. Wanneer een plotselinge gebeurtenis haar leven op zijn kop zet, komt Emma erachter dat ze toch niet alles onder controle heeft. Ze krijgt het steeds moeilijker met doen alsof alles perfect gaat, tot op het punt dat het haar geluk in gevaar brengt.

Voor boekentoer , lezen en recenseren van boeken van onbekende schrijvers, een facebookpagina van Attie Dottinga las ik dit boek.

Dagelijks zelf bezig met de kunst om gelukkig te zijn, was ik direct getriggerd. Deze titel nodigde uit tot lezen. Afgelopen week ontving ik (toch nog onverwachts) dit brievenbuspakketje. Nieuwsgierig begon ik te lezen, nadat ik de mooie cover bewonderde en herkende. Ook ik liep zo eens langs het strand, met en zonder liefdes, op zoek naar?

Valerie neemt je a-la-minute-mee in deze feelgood-roman. Ik kon niet anders dan verder lezen en pagina’s omslaan. Al op pagina 22 werd ik verrast door een brief gericht aan Emma, de hoofdpersoon. Op haar verjaardag schrijft haar vader haar jaarlijks een brief. Deze brief eindigt echter anders dan normaal. Emma proeft een ernstige ondertoon van haar vader in de spreuk voor het nieuwe levensjaar:
Elke dag is een kans om je leven te veranderen.

Eens! Maar wat bedoelt haar vader nou eigenlijk. Emma heeft een leuke inspirerende baan, een lieve vriend, een fijne BFF, ze is druk met cursussen en lessen geven. Niets mis mee, zou je denken. En toch…
Valerie neemt je mee en voert langzaamaan steeds meer hindernissen, onmogelijkheden en vreemde ontwikkelingen in en op. Als lezer herken ik deze situatie. Soms ziet de buitenwereld eerder wat er aan de hand is, dan jijzelf.
Doorlezen dus en ontdekken, dat Emma inderdaad iets moet veranderen. Maar wat dan eigenlijk? Die lieve vriend is toch okay, haar baan geeft steeds nieuwe mogelijkheden tot ontwikkeling, en die vriendin staat steeds weer voor haar klaar.
Pas als haar vader onbereikbaar wordt voor Emma, komt haar leven echt op zijn kop te staan. Nu moet Emma wel zelf aan de slag.
Kan zij het opbrengen om haar leven daadwerkelijk te veranderen?

Lees het boek en je weet het antwoord.
Valerie geeft mij de bevestiging van wat ik inmiddels zelf ook begin te erkennen:
Jij, en alleen jijzelf, bent in staat om die kunst van gelukkig zijn te ontdekken en te omarmen. En niemand anders.
Hoe mooi is dat?!

Valerie geeft een leuk inkijkje in het leven van de dertiger. Ik geef haar 4 sterren. Een feelgood met diepgang, een mooi debuut.

Meer recensies van resiveldhoven