Een splinter in de ziel/ Jolande van Gorssel

resiveldhoven 16 augustus 2023
Een Splinter in de Ziel/ Jolande van Gorssel

Ondertitel: oorlogsgeheimen ontrafeld, hoe levens voorgoed veranderden door de bijzondere wet na WO2.

flaptekst:
Een zoektocht naar de waarheid
Omdat haar familie vlak na de oorlog werd beschuldigd van verraad, en Sofie daar na al die jaren nog steeds mee worstelt, gaat ze op zoek naar de waarheid. Wat gebeurde er werkelijk in 1943 toen Joodse onderduikers werden verraden? Waarom werd juist haar oma gestraft? Werd de verzetsman Johannes Post wel op het landgoed in Ugchelen gearresteerd? Sofie ontdekt dat er een groot verschil bestaat tussen geschiedschrijving en wat nabestaanden vertellen, en hoe dichter ze bij de waarheid komt, hoe meer ze wordt tegengewerkt. Als ze uiteindelijk persoonlijk bedreigd wordt, is ze vastbesloten de waarheid boven water te halen en dringt ze steeds dieper door in een wereld van spionage, verraad en intriges.

Taal. nl
Bindwijze Paperback
Oorspronkelijke releasedatum 25 augustus 2021
Aantal pagina's 334
Illustraties Met illustraties

Dreiging…De voorkant van het boek doet samen met de titel vermoeden dat er iets niet in orde is. Binnenin staat geschreven: ‘Ik hoop dat het onrecht te verteren is. Veel leesplezier gewenst’.

Een contradictie die doorgaans niet veel goeds voorspelt. Foto’s, een plattegrond en twee pagina’s namen: familieleden, joden redders, joden jagers, onderduikers en aanklagers, ook de proloog liegt er niet om.
Wat gaat dit boek mij allemaal brengen?

Nieuwsgierig begin ik te lezen. Al snel ontdek ik twee verschillende momenten waarover gesproken wordt. De verhalen spelen tijdens de tweede wereldoorlog en vervolgens begint het ergens in 2005. Ik maak kennis met de hoofdpersonen Eefje en Lex, de oma en opa van Sofie. Sofie ondergaat in haar eigen leven alsnog de beschuldiging dat haar familie in de oorlog fout is geweest. Ze kan maar niet begrijpen dat haar lieve grootouders zich hier daadwerkelijk aan schuldig hebben gemaakt. Daarom gaat zij op onderzoek uit.

Dit verhaal triggert mij. In mijn jeugd ging het thuis regelmatig over de oorlog (mijn ouders verloren beiden een broer; een broer als Engelandvaarder door een SS’er neergeschoten tijdens de dodenmars in Duitsland en de ander bij het vergissingsbombardement van Nijmegen door een granaat geraakt en overleden). De Duitsers waren fout, de collaborateurs en NSB’ers de schuld, ik wist niet beter!
Al lezend komt er stukje bij beetje meer duidelijkheid in wat er gebeurd moet zijn. Ik word meegenomen in het begrijpen van de diverse relaties en betrekkingen tussen Duitsers, jodenjagers en redders, onderduikers en aanklagers.
Regelmatig moet ik terugbladeren naar de pagina met alle namen. Er zijn zoveel verschillende mensen en instanties bij betrokken. Maar gaandeweg worden mijn ogen geopend. Ik krijg een heel andere kijk op NSB’ers en de zogenaamde ‘waarheid’ die nog steeds door velen gebezigd wordt.
Het verhaal beschrijft de vreselijke ontberingen in de kampen, de angsten voor het verraad, het onrecht waarmee onschuldige burgers gevangengenomen werden en misbruikt werden om het gezicht van de ware schuldigen te redden.
Sofie houdt stand. Ze vecht voor het achterhalen van de waarheid, omwille van de familiegeschiedenis, maar ook omwille van alle mensen die in de oorlog miskend zijn.
Het boek wordt steeds spannender, Komt het goed met oma Eefje en opa Lex? En weet Sofie alle informatie en onderzoeksresultaten juist te combineren? Zijn haar grootouders nou wel of niet schuldig aan verraad?

Ondanks de ingewikkelde verhaallijnen, en de grote hoeveelheid namen en personen boeide dit boek mij. Al moest ik het wel steeds even wegleggen. Ik was achtereenvolgens ontroerd, verbolgen, moest terugdenken aan het verdriet van mijn ouders, maar ook al die anderen die onterecht slachtoffer waren van corruptie tijdens en na de oorlog.

Ode aan en respect voor auteur Jolande van Gorssel. Achter in het boek staan alle bronnen en archieven beschreven, zes pagina’s maar liefst. Wat een werk is dit geweest, en wat is er nog veel onbekend over de juiste toedracht. Dit mag zo nooit meer gebeuren, wat mij betreft.

Dit boek verdient meer bekendheid. Elk jaar opnieuw moeten wij onze vrijheid blijven vieren.
#aanrader #5sterren

Meer recensies van resiveldhoven