Ik rouw van je , Claire van 't Veen

resiveldhoven 21 juli 2023
Ik rouw van je, (een liefdevol boek over verlies; liefdevolle handreikingen en tips)
Claire van ’t Veen

www.ikrouwvanje.nl

112 pagina’s in kleur
Soft cover (zachte kaft)
Geen moeilijke woorden
Grotere letters dan standaard
Korte stukjes tekst per pagina

De ondertitel:
Gaat de pijn écht over? Nee, en de liefde ook niet.
Wordt het beter? Ja beloofd.

Ik ben een ervaringsdeskundige; Ik herinner me die overweldigende pijn als de dag van gisteren. Zeven jaar geleden kwam ik in de rouw terecht, niet onverwachts. Mijn man met de ziekte van Alzheimer overleed toen.
Wat had ik graag dit boekje in handen gehad. Al weet ik niet zeker, of ik er toen al aan toe was om de tips tot me te nemen.

De titel ‘Ik rouw van je’ trof me direct. Wat mij betreft, zegt dit alles.
De toon van het boek is liefdevol. Ik word direct meegenomen, door de wij-vorm, waardoor je je even niet meer zo alleen voelt.
Steeds ontvang ik de boodschap: álles mag! Het maakt niet uit hoe je je voelt, als je maar naar je gevoel luistert. Een pagina vol gevoelens die je mag omcirkelen… (ik had ze toen waarschijnlijk wel allemaal omcirkeld)
Ik mag visualiseren, voelen, huilen, balen; alles mag. Steeds wordt benadrukt dat het ooit weer anders zal worden, minder pijnlijk, zachter. Dat vooruitzicht doet me verder lezen. Daar wil ik naar toe.
Dit boekje gaat over mijn man, ik mag steeds even aan hem denken en me realiseren hoe hij was, wat hij deed en waarom ik zo gek op hem was.
En dan mag ik toch weer even verdrinken in mijn eigen gevoelens. Wanhoop, depressie, toegeven wat je echt voelt. Het is allemaal geoorloofd in dit prachtige en eerlijke boekje.
De natuur vervult een rol, maar ook mijn zintuigen doen mee. Een (h)eerlijk gevoel, want dat ben ik zelf.
Ik beweeg (en lees) me als vanzelf door de verschillende fasen van rouw heen. Van flabbergasted zijn, door de boosheid en eenzaamheid naar berusting en nieuwe kracht kunnen vinden om verder te gaan met de flow.

Dit is nou echt een boek om iemand (net in de rouw) cadeau te geven, of je dat nou zelf bent, een familielid of buurman. Je kunt het in volgorde van voor naar achter lezen, maar ook een pagina openslaan en die binnen laten komen.

Prachtig om mijn eigen ‘rauwe reis’ zo nog eens al lezend opnieuw te mogen beleven. Ik deed het toch maar, in mijn eigen tijd en momenten.
Zoals de ondertitel van het boek belooft…. Het wordt écht beter.

#aanrader #5sterren

Resi Veldhoven