Een persoonlijke reis met obstakels

Ria vanB 22 mei 2024
Milouska Meulemans heeft een turbulente jeugd. Geboren op Curaçao, al op jonge leeftijd naar Nederland verhuisd en vervolgens nog een aantal keren heen en weer. In haar jeugd maakte ze meer dan 1 traumatische ervaring mee, maar eentje springt er wel uit.

In dit boek schrijft Meulemans over haar depressie, haar jeugd, haar ouders, mooie en minder mooie herinneringen. Het is haar verhaal, maar doordat het niet chronologisch opgeschreven is, leest het ook als een roman. Er komen meerdere ervaringen in voor, die ik niet kan bevatten.

Hoewel het boek veel verdrietige en moeilijke ervaringen beschrijft, is het geen verdrietig boek. Het is krachtig geschreven met mooie zinnen en metaforen.

Door Moederland maakte ik kennis met een bijzondere vrouw, die een heftig leven achter de rug heeft. Ik maakte ook kennis met obstakels, waar ik in het dagelijks leven geen weet van heb. Niet alleen haar jeugd, maar ook ervaringen met de omgeving, mensen buiten het gezin en later collega’s. Ik kan alleen maar hopen dat meer mensen dit boek lezen en met mij vinden dat bepaalde opvattingen echt niet meer kunnen. Zoals ze eigenlijk nooit konden.

Toch is dit geen activistisch boek. Het is een persoonlijke ontdekkingsreis door het leven van Meulemans en haar weg van depressies naar gezondheid.

Meer recensies van Ria vanB