Schokkend

RiaNu 20 januari 2022
Is onze mening echt ónze mening of iets dat ons -onbewust- wordt opgedrongen? Deze vraag komt spontaan op bij het lezen van dit boek.

Cambridge Analytica werkt aan een programma waarmee veel mensen kunnen beïnvloed worden. Met de hulp van Facebook komen ze aan de data van miljoenen mensen. Allerlei algoritmen worden op deze gegevens losgelaten om een profiel van de gedupeerden op te maken. Met deze gegevens gaat de CEO van CA ver over de grenzen van wat ethisch aanvaardbaar is.

“… hoe het mensen met een aanleg voor emotionele instabiliteit en vatbaarheid voor samenzweringen identificeerde en tot doelwit maakte en vervolgens propaganda verspreidde die bedoeld was om die eigenschappen te versterken en te accentueren.” (blz 258)

Eerst proberen ze in Nigeria hoever ze kunnen gaan “want het is nou eenmaal Afrika”.
De presidentsverkiezingen van de USA in 2016 en de Brexit zouden door CA beïnvloed zijn.

Christopher Wylie werkte mee aan dit programma maar voelt zich steeds ongemakkelijker als hij beseft waarvoor het programma kan (en zal) gebruikt worden en maakt openbaar waar CA mee bezig is. Dit leidt uiteindelijk tot de val van CA.

In het boek worden veel afkortingen van (vooral Amerikaanse en Britse) bedrijven en organisaties gebruikt wat soms verwarrend is. De hoofdlijn van het verhaal blijft echter heel goed te volgen, en leest soms als een misdaadroman.

In hoeverre wat Christopher Wylie schrijft de volledige waarheid is, is niet te achterhalen maar het stemt zeker tot nadenken!

Meer recensies van RiaNu