Apartheid ten einde?

RiaNu 27 februari 2023
Dit verhaal speelt zich af in Zuid Afrika en maakt duidelijk hoe de gewelddadige aanpak van twee zwarte jongens door enkele blanke boeren de onderlinge verhoudingen in een kleine gemeenschap ontwrichten.
Andrew Harding is journalist voor de BBC en woont sinds 2009 in Zuid Afrika. Hij heeft van dichtbij deze zaak gevolgd. Hij beschrijft op heel afstandelijke toon de feiten zonder dat zijn eigen mening ooit naar voor komt. Dat is natuurlijk hoe een journalistiek werk moet gebracht worden maar dat maakt dat het verhaal heel emotieloos overkomt. Het gaat hier over mishandelingen met de dood tot gevolg, een poging tot zelfmoord en het toenemende wantrouwen tussen voormalige vrienden. De rechtszaak, die uiteindelijk vier jaar zal duren, zorgt voor angst bij de betrokken personen. Angst voor hun toekomst, financiƫle zorgen, pesterijen op school.
Heel veel emoties dus die mij als lezer echter niet wisten te raken. (3,5*)

Deze feiten gebeurden meer dan twintig jaar na de afschaffing van de apartheid in Zuid Afrika. Door dit verhaal wordt wel duidelijk dat er nog lang geen gelijkheid is tussen zwart en wit.

Meer recensies van RiaNu