Teveel!!!

Na een dramatische gebeurtenis gaat thuishulp Kit voor de bejaarde Leonora Hope zorgen. Leonora zit in een rolstoel, is halfzijdig verlamd en wordt er van verdacht 54 jaar geleden haar vader, moeder en zus omgebracht te hebben in hun enorme landhuis Hope's End wat op de rand van een klif gebouwd is.
Kit heeft geen keus dan deze baan aan te nemen en is in het begin zelfs wat angstig voor Leonora.
Langzaam verandert hun verhouding en als Leonora aanbiedt om aan Kit het hele verhaal te vertellen via een type machine stort Kit zich in een verhaal wat veel wegheeft van een achtbaan rit en blijkt dat Kit er nauwer bij betrokken is dan dat ze zich realiseert.
Het is een vuistdikke roman die toch lekker in de hand ligt en de synopsis klinkt zeer belovend.
Hoofdstukken zijn over het algemeen genomen kort en eindigen allen met een cliff hanger zodat je zeer gemotiveerd bent om door te lezen.
Zeker in het begint weet de auteur je goed het verhaal in te trekken en zet de hoofdpersonages op een fijne manier weer.
Echter, met het ontrafelen van het verhaal lijkt het wel of Riley Sager het overzicht van het verhaal kwijt is. Het duurt een tijdje voor de climax op je af komt rollen en op zich is het dan nog een zeer aangenaam verhaal. Het lijkt wel alsof Riley Sager niet kon kiezen welke onthulling hij zou gebruiken voor het boek en besluit ze dan maar allemaal op de lezer af te gooien en dat is zeer vermoeiend. Het is gewoon teveel en hangt van teveel toevalligheden aan elkaar. Het verhaal wordt zeer ongeloofwaardig en met ongeduld ( vanwege mijn stapel nog te lezen boeken ) heb ik dit verhaal voltooid.
Achteraf concluderend kan ik stellen dat ik op geen enkel moment verrast was en de draad van het verhaal zo kon aanwijzen en zelfs kon invullen. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn; ik bedoel, de schrijver heeft een fijne verteltrant maar dit is een thriller ( en ik gebruik het woord losjes ) waarin je de plotwendingen mijlenver ziet aankomen en de spanning ver te zoeken is.
En dat is toch wel dodelijk voor een verhaal wat pretendeert een thriller te zijn.

Meer recensies van richard clarisse