Ok....

Zoals al eerder geschreven heb ik een haat/liefde verhouding met het echtpaar Nicci French. Hun vorige boek was één van de slechtste boeken die ik ooit had gelezen maar meestal volgt er na een slechte weer een goede.
Vandaar dat ik dit, let wel, leenexemplaar toch heb opgepakt.
Het verhaal begint als Nancy, samen met haar vriend Felix verhuisd naar een woning die opgesplitst is in meerdere woningen.
Daar volgt een toevallige ontmoeting tussen mede bewoonster Kira en Nancy. Kira maakt een verslagen en gespannen indruk en wisselt wat korte woordjes met Nancy.
De volgende dag wordt Kira bungelend aan een touw in haar woning gevonden.
De politie gaat uit van een zelfmoord actie maar Nancy kan hier niet in meegaan, zeker niet na haar kortstondige ontmoeting met Kira.
Het vervelende echter is het feit dat Nancy net herstellende is van een psychotische episode en stemmen hoort die er niet zijn of in ieder geval niet door een ander worden waargenomen.
In de zoektocht tussen waan en werkelijkheid belandt Nancy in een avontuur waar zij moet vechten voor haar bestaan.
Het verhaal leest lekker weg, heeft korte hoofdstukken en gelukkig niet de ellenlange beschrijvingen waar dit echtpaar om bekend staat.
Het slimme van dit boek is dat het een soort Home invasion verhaal wordt; er worden karakters geïntroduceerd die in hetzelfde huis wonen en een ieder kan de moord gepleegd hebben, als er al een moord plaats gevonden heeft.
De karakters zijn erg stereotiep maar is op zich niet erg.
Echter één van de hoofdrolspelers irriteerde mij mateloos en dan m.n. hoe Nancy hier op reageerde.
Halverwege het verhaal komt er dan een twist die behoorlijk grotesk is en ik even het idee had dat het verhaal een heel andere kant opging. Niets met het originele mysterie te maken had.
Dit wordt echter heel snel en ( te ) makkelijk opgelost waarna we weer in het verhaal zitten.
Er is veel te doen geweest over het feit dat Maud, de politie agent ( na "Charlotte Salter " ) wederom opgevoerd wordt in dit boek maar op zo'n honderd pagina's van het einde kruisen de wegen zich pas van Maud en Nancy.
De oplossing van het mysterie was voor mij een konijn uit de hoge hoed en geen verrassing; Als het al een moord was kon ieder van de geïntroduceerde personages het gedaan hebben dus uitgebreid mee gepuzzeld heb ik niet.
Toch heb ik mij niet verveeld met dit verhaal en het personage Maud zal ongetwijfeld nog wel een verhaal krijgen.
Maar.......ik ben blij dat ik dit boek geleend heb en geen €25 op de toonbank van de boekhandel heb gelegd.

Meer recensies van richard clarisse