Lezersrecensie
Drang naar luxe
De 16-jarige Japanse Tomiko woont samen met haar ouders en haar broer in een klein appartementje. Ze hebben het niet breed. Tot grote frustratie van zijn vrouw heeft vader geen ambitie om een hogere functie op zijn werk te ambiëren. Hij is veel te braaf en maakt geen kans op promotie. Hij schaamt zich diep. Wanneer hij dan ook zelfmoord pleegt, staat Tomiko haar besluit vast. Ze wil niet zo'n leven als haar ouders leiden. Tomiko is heel knap en droomt ervan om een rijke man aan de haak te slaan zodat ze in luxe kan leven. Niets zal haar tegenhouden om haar droom te vervullen. Maar zal de rijkdom haar gelukkig maken?
De cover is gewoonweg een pareltje!! Je ziet een mooie Japanse, zelfverzekerde vrouw in kimono die in het water staat. De lotusbloemen op achterkant zie je ook terug in haar kimono. De lotusbloem is de nationale bloem van Japan. Ze staat symbool voor zuiverheid maar ook voor wedergeboorte. De rook in de verte geeft de cover een mysterieus accent samen met de bliksemschicht krijg je het gevoel dat er onheil nadert.
Annette van Luyk neemt ons mee naar het leven van Tomiko in Japan. Op die manier laat ze de lezer een beetje proeven van de Japanse cultuur en hun leefstijl. We leren Tomiko's karakter beter kennen doordat het verhaal door haar verteld wordt. De wijze waarop ze stapje voor stapje haar doel bereikt.
In een ander verhaallijn, dat zich later afspeelt, maken we kennis met de familie van Femke. Haar papa Bart is onlangs weduwnaar geworden. Hij kan het goed met Tomiko vinden tot ergernis van Femke. Femke vertrouwt haar niet, is achterdochtig.
Door het afwisselen van deze verhaallijnen wordt de spanning geleidelijk aan opgedreven, je voelt hoe Femke machteloos staat, hoe hardvochtig Tomiko is.
Je leeft met de personages mee. De ene keer heb je medelijden met Tomiko, de andere keer vind je haar een bitch.
Je wilt telkens verder lezen om dan tot een verrassende ontknoping te komen
Annette, wat een einde!!! Het verhaal eindigt heel symbolisch en vond ik heel goed gevonden. Ik zag het al voor me gebeuren.
'De Japanse Weduwe' schreeuwt om verfilmd te worden. Een thriller met een Japanse achtergrond, spanning is verzekerd.
De cover is gewoonweg een pareltje!! Je ziet een mooie Japanse, zelfverzekerde vrouw in kimono die in het water staat. De lotusbloemen op achterkant zie je ook terug in haar kimono. De lotusbloem is de nationale bloem van Japan. Ze staat symbool voor zuiverheid maar ook voor wedergeboorte. De rook in de verte geeft de cover een mysterieus accent samen met de bliksemschicht krijg je het gevoel dat er onheil nadert.
Annette van Luyk neemt ons mee naar het leven van Tomiko in Japan. Op die manier laat ze de lezer een beetje proeven van de Japanse cultuur en hun leefstijl. We leren Tomiko's karakter beter kennen doordat het verhaal door haar verteld wordt. De wijze waarop ze stapje voor stapje haar doel bereikt.
In een ander verhaallijn, dat zich later afspeelt, maken we kennis met de familie van Femke. Haar papa Bart is onlangs weduwnaar geworden. Hij kan het goed met Tomiko vinden tot ergernis van Femke. Femke vertrouwt haar niet, is achterdochtig.
Door het afwisselen van deze verhaallijnen wordt de spanning geleidelijk aan opgedreven, je voelt hoe Femke machteloos staat, hoe hardvochtig Tomiko is.
Je leeft met de personages mee. De ene keer heb je medelijden met Tomiko, de andere keer vind je haar een bitch.
Je wilt telkens verder lezen om dan tot een verrassende ontknoping te komen
Annette, wat een einde!!! Het verhaal eindigt heel symbolisch en vond ik heel goed gevonden. Ik zag het al voor me gebeuren.
'De Japanse Weduwe' schreeuwt om verfilmd te worden. Een thriller met een Japanse achtergrond, spanning is verzekerd.
1
Reageer op deze recensie