Spanning in de driehoek.

Rita Leyman 07 juli 2024
Anya Niewierra is voor mij geen onbekende auteur. Haar voorgaande boeken Vrij uitzicht, Het dossier, Het bloemenmeisje en De Camino heb ik verslonden. Ik was dus heel benieuwd of Anya haar hoog schrijversniveau met 'De Nomade' ook zou halen.

'De Nomade' brengt ons naar het Harz-gebergte daar wonen de 37-jarige documentairemaker Olga Liebke met haar vader midden in de bossen. Haar moeder stierf in het kraambed en ze werd alleen opgevoed met haar vader, verder had ze geen familie. Daardoor heeft ze een speciale, innige band met haar vader. Ze leven een beetje afzonderlijk. Haar vader leerde haar allerlei truukjes om te overleven in de natuur. Hij is een bizarre man. Hij wil zo weinig mogelijk contact met de buitenwereld, hij vertrouwt niemand. Ook tijdens Olga's opvoeding werd dit in haar hoofd gestampt 'vertrouw enkel jezelf' en wees altijd op je hoede.
Maar haar vader wordt oud en begint te dementeren. Hij vertelt verhalen die niet overeenkomen met de geschiedenis die Olga kent. Olga begint te twijfelen over haar achtergrond. En zoals een echte journaliste, wordt ze geprikkeld en gaat ze op onderzoek uit. Ze weet aanvankelijk niet wat ze zich op de hals haalt en ze komt terecht in een kluwen. Zal het verborgen verleden het halen boven de onvoorwaardelijke vaderliefde?

De cover valt op door de overwegende paarse kleur dat mooi in contrast staat met de titel in gele kleur. Een verlaten boomstronk, een uitgestrekt meer geeft een rustig gevoel maar de bijhorende tekst verstoort dit. Een schokkende ontdekking voorspelt niet veel goeds.

Het verhaal begint met Olga Liebke die een documentaire gemaakt heeft 'De Grensman'. Dit gaat over een jonge militair die het IJzeren Gordijn moest bewaken zodat er geen mensen vluchtten van Oost- naar West-Duitsland. We zijn te gast op de première. Daarna schakelen we over naar het verleden 3 jaar eerder. Zo komen we te weten hoe Olga tot haar documentaire gekomen is. Af en toe lezen we tussendoor wel nog een stukje van de première maar het verhaal speelt zich vooral in het verleden af.
Anya hanteert een aangename schrijfstijl maar zorgt er wel voor dat de lezer zijn aandacht moet bijhouden. Aangezien ik niet zo bekend ben met de streek vond ik het wel handig dat er kaarten van de driehoek Polen, Litouwen en Belarus vooraan in het boek werden opgenomen. Dan is een papieren boek wel meer aan te raden dan een ebook.
De liefde van Anya voor de natuur komt mooi tot uiting in het boek. Je waant jezelf in de verlaten bossen van het Harz-gebergte.
De personages worden zodanig goed beschreven dat je als het ware zelf ondervindt hoe Olga begint te twijfelen aan haar afkomst, hoe haar vader de gruwelen van de oorlog voelde, hoe jonge militairen gedwongen werden tot handelingen die niet strookten met hun eigen visie. De manier hoe Anya het verhaal opbouwt is heel bijzonder. Spanning wordt geleidelijk aan opgedreven, het masker van bepaalde personages vallen af, puzzelstukjes passen mooi in elkaar en de plot is gewoon geweldig.
Anya's grondige research spat van haar boeken. Daarom is het altijd een tijdje wachten vooraleer een nieuw boek van Anya verschijnt. Maar wanneer je zulke toppers neerpent is het wachten meer dan de moeite waard.
'De Nomade' is terug een kanjer van een thriller van de Lage Landen die met fierheid kan staan tussen andere beroemde buitenlandse auteurs. Een echte aanrader!!

Meer recensies van Rita Leyman