Geschiedenis overgoten met een vleugje romantiek

Rita Leyman 06 juni 2024
'Het boekwinkelcomplot' is geschreven door Louise Fein. Zij was jurist en bankier, maar heeft toch haar hart gevolgd en schrijft nu fulltime. Ze vindt research doen net zo leuk als schrijven en zoekt altijd naar onderwerpen die een link met heden hebben. Ze debuteerde met het boek 'De dochter van de nazi'. Dit werd zo goed onthaald dat het gelijk werd uitgebracht in vijf landen. Dit verhaal is gebaseerd op haar vaders familiegeschiedenis en dus waargebeurd. Hoog zijn dus de verwachtingen voor haar nieuw boek 'Het boekwinkelcomplot'

Louise Fein neemt ons mee naar Londen in het jaar 1962, daar werkt de negentienjarige Celia Duchesne in een antieke boekenwinkel aan The Strand. Ook al vertoeft Celia heel graag tussen de boeken toch droomt ze van een baan bij de BBC. De boekenwinkel krijgt een nieuwe eigenaar die eigenlijk niets van boeken kent, maar die wel allerlei gasten ontvangt in haar privé. Opdat Celia toch niet van werk zou veranderen, krijgt ze een hoger salaris. Met dit geld kan ze dan een cursus volgen om haar droom na te jagen. Maar wanneer plotseling op een dag een knappe Amerikaan de winkel binnenstapt verandert het leven van Celia, de vlinders in haar buik hebben haar te pakken gekregen. Ondertussen krijgt ze argwaan bij de talrijke bezoekjes die haar eigenares ontvangt. Ze ontdekt dat daar dingen afspelen die het daglicht niet mogen zien. En voor ze het goed beseft komt ze terecht in de duistere wereld van spionage...

De cover oogt mooi. Je ziet een oude boekenwinkel en een vrouw die in een steeg wandelt. Door de mistige achtergrond komt het boek wel mysterieus over. Als ik de titel niet zou zien, zou ik onmiddellijk aan een historische roman denken. 'Het boekwinkelcomplot' verraadt dat er in de boekenwinkel meer gebeurt dan alleen maar boeken verkopen.
Het boek bestaat uit 2 verhaallijnen. In de ene verhaallijn volgen we Celia in de jaren 60, waarin er dreiging is van een nucleaire oorlog en in de andere verhaallijn volgen we Jeannie in de jaren 40, waarin ze actief is bij de Special Operations Executive tijdens de Tweede Wereldoorlog. In het begin lopen deze verhaallijnen naast elkaar maar naarmate het verhaal vordert, komen we te weten hoe alles met elkaar verweven zit. Het verhaal is duidelijk opgesteld. In het begin van elk hoofdstuk wordt duidelijk vermeld wie aan het woord is en in welk jaar we ons bevinden. Het verhaal wordt verteld door Celia, Jeannie en Septimus. Zo leren we de personages beter kennen. De auteur slaagt erin om de lezer hun strubbelingen, haat, liefde en verdriet te voelen. Door haar aangename schrijfstijl leest het boek heel vlot.
'Het boekwinkelcomplot' is niet zomaar een roman met een historisch tintje. De noot van de auteur op het einde van het boek getuigt dat de nodige research werd gedaan. Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen en figuren uit de Koude Oorlog. Het is een aangrijpend verhaal dat zich afspeelt tegen de achtergrond van de Cubaanse rakettencrisis. De auteur vermeldt duidelijk wat er in het boek fictie is en wat niet.
En ook al is de spanningsboog in het boek niet hoog toch vond ik het een veelzijdig boek waarin verschillende thema's aan bod kwamen. De moed, de kracht en het doorzettingsvermogen van de vrouwen primeerden. Ik leefde met hen mee.
'Het boekwinkelcomplot' bevat alle ingrediënten van een historische roman : geschiedenis overgoten met een vleugje romantiek. Ik vond het alvast een mooi verhaal en kijk al uit naar haar volgend boek.

Meer recensies van Rita Leyman