Feelgood in de mode

Rita Leyman 29 juni 2024
Chantal Claassen debuteerde in 2021 met 'Flessenpost' het eerste deel van de feelgood-serie die zich afspeelt in Beachclub Esperanza. Deze serie werd zo enthousiast onthaald dat Chantal nu wel behoort tot één van de geliefde Nederlandse feelgood-auteurs.
In haar nieuwste boek 'Ik heb het echt gemaakt' neemt ze ons mee in de modewereld.

Fabienne heeft altijd gedroomd om een modeontwerpster te worden. Thuis hadden ze het niet breed en ze werd opgevoed met de gedachte dat dit niet voor haar weggelegd was. Haar moeder zag haar eerder in een kruidenierswinkel werken. Maar Fabienne verzette zich, ze wou haar droom najagen en brak met haar moeder. Ze werkte hard en kwam aan de top van de mode-industrie. Haar geheime relatie met haar baas Max zal haar ook wel het extra duwtje gegeven hebben naar haar luxeleventje.
Wanneer ze op haar businesstripje naar Parijs de charmante, knappe Adam ontmoet begint ze aan haar leven te twijfelen. Is dit luxeleventje echt dat wat ze wil of krijgt ze wroeging en volgt ze liever haar hart?

Wanneer je naar de cover kijkt, krijg je onmiddellijk een gelukkig gevoel. De gele kleur overheerst, het geeft het boek een zonnige tint. De paspop, naald en garen wijzen op mode. De titel 'Ik heb het echt gemaakt' past perfect bij het verhaal. Het hoofdfiguur ontwerpt niet alleen haar kleren maar ook haar leven. De tekst op de cover 'tot het verleden haar inhaalt' roept alleen een negatieve klank op.

Net zoals in haar vorige boeken hanteert Chantal weer een vlotte schrijfstijl. Haar boeken lezen als een trein. Verleden en heden vloeien mooi in elkaar.
Personages worden heel goed uitgewerkt. Fabienne wordt neergezet als een sterke vrouw, ze weet wat ze wil, ze gaat volledig voor haar droom. Adam is de gevoelige man die Fabienne doet inzien dat geld niet het allerbelangrijkste in het leven is. En daartegenover wordt Max afgeschilderd als de man die alleen maar luxe, geld en faam wilt.

'Ik heb het echt gemaakt' bevat alle ingrediënten die dit boek tot een echte feelgoodboek maakt : liefde, onzekerheid, vriendschap, vertrouwen ... De boodschap in dit boek is heel duidelijk 'volg je hart' dan pas kan je echt gelukkig worden.

Meer recensies van Rita Leyman