Verrassend!

Rita Leyman 19 juni 2024
'Kangoeroe in de Polder' is een literaire thriller geschreven door Katja Bongers.

Een Nederlands echtpaar gaat in de jaren zestig hun geluk zoeken in Australië Daar werken ze allebei heel hard en hebben het financieel heel goed alleen hun huwelijk loopt niet zo gesmeerd. Na een paar jaar keren ze samen met hun twee kleine kinderen terug naar Nederland. In die tijd was het de gewoonte dat de vrouw thuis bleef bij haar kinderen maar vader wou rijk worden op een manier waarbij hijzelf niet veel moest werken. Hij kocht verwaarloosde vakantiehuisjes op die hij vooral met de hulp van zijn kinderen opknapte om ze daarna voor veel geld te verhuren. Geweld en misbruik schuwde hij niet. Hij transformeerde tot een echte tiran...

Op de cover zie je een eenzame dorre weg met aan de kant een bordje met een overstekende kangoeroe. Dit doet je onmiddellijk aan Australië denken. Kangoeroe in de Polder klinkt nogal bizar maar als je het verhaal gelezen hebt, weet je dat dit er een link is tussen Australië en Nederland.

Het verhaal wordt grotendeels verteld door de dochter Kiki. Heden en verleden worden afgewisseld, zo komen te weten in wat voor een droevige thuissituatie Kiki zich bevond en hoe ze als volwassene gegroeid is. De auteur duidt duidelijk bij het begin van een hoofdstuk aan waar en in welke jaar we zitten. Het blijft bij de pinken blijven want de lezer wordt echt gekatapulteerd naar het heden of het verleden.
De personages worden heel goed uitgewerkt. De machteloosheid van Kiki, Bram en hun moeder voel je heel goed. De auteur zorgt ervoor dat jezelf ook een afkeer voor de vader krijgt.
In dit verhaal zijn mannen duidelijk de baas. Er wordt niet naar de vrouwen geluisterd, ze zijn minderwaardig. Je mag er dan ook niet aan denken dat dit verhaal waarschijnlijk zich hier en daar nog wel afspeelt.

'Kangoeroe in de Polder' is een literaire thriller waarin familierelaties en huiselijk geweld centraal staan. Het is een boek dat heel vlot leest en waarin de plot heel verrassend is. Ik heb er alleszins van genoten.

Meer recensies van Rita Leyman