Een parel onder de historische romans

Rita Leyman 25 september 2024
Aster Borg, alias John Bollé, weet de lezer steeds te verbazen. Naast zijn spannende thrillers, uitgegeven onder naam van Johnny Bollé, sloeg hij de feelgood-weg in. Als Aster Borger bracht hij het ebook 'Dansen tussen de wilde rozen' uit. Dit boekje werd zodanig goed onthaald dat Aster zich waagde aan het schrijven van zijn eerste historische roman 'Lily'.

Net zoals de vorige boeken heeft Johnny's partner opnieuw voor de bijpassende cover gezorgd.
Je ziet een klein meisje leunend op de schouder van haar mama die haar beschermt. Ze zijn op weg, op zoek naar een beter leven, een nieuw avontuur. De kleuren van de cover matchen mooi met hun kledij. Het is een verhaal dat waarschijnlijk afspeelt in het begin van de vorige eeuw

Het verhaal begint met een proloog waarin Frances Rutherford samen met haar dochter Lily in 1912 Europa verlaat om in New York een nieuw leven te beginnen. Daarna volgen we het leven van Lily. Het heden en het verleden wordt met elkaar afgewisseld. In het heden vertelt de eenzame, bejaarde Lily haar verhaal aan een ingebeelde journaliste Amandine. Ze deelt de mooie en de minder leuke gebeurtenissen uit haar leven.
Lily groeit op in een welstellend gezin. Het liefste helpt ze haar nanny Alice in de keuken. Daar leert ze hoe ze lekkere patisserie kan maken.
Wanneer ze in het roemrijke hotel Waldorf-Astoria een sous-chef zoeken, waagt ze haar kans en neemt ze deel aan de wedstrijd. Haar kooktalent wordt hoog geprezen maar aangezien ze nog een jonkie is, wordt ze niet de sous-chef. Ze krijgt wel een kans om in de keuken aan de slag te gaan. Ze is dolgelukkig en voelt zich echt thuis in het hotel tot wanneer er beslist wordt dat dit afgebroken wordt. Ze verliest haar werk. De ene tegenslag na de andere krijgt ze te verwerken : de beurscrash, haar mama die dement wordt en de teleurstellingen in de liefde hebben een grote impact op Lily. Haar leven verandert totaal....

'Lily' is een boek dat je nauwelijks kan weg leggen. Aster Borg schrijft zo vlot dat je blijft doorlezen. De tijdsaanduiding is heel duidelijk, je kan heel goed volgen wie er aan het woord is. De auteur schrijft zodanig beeldend dat je jezelf waant in het begin van de twintigste eeuw. Hij laat je als het ware in het hoofd van Lily kruipen. De Lily die in het begin zonder zorgen rijkelijk leeft en later de Lily die probeert de eindjes aan elkaar te knopen en die heel bezorgd is over haar moeder.
'Lily' is een toppertje onder de historische romans. Het is het eerste deel van een serie. Spijtig genoeg eindigt Aster Borg 'Lily' met een open einde. Nu blijft de lezer op zijn honger zitten. Dus Aster laat ons niet te lang wachten op het vervolg want ik wil verder lezen en Lily's verhaal volledig kennen.

Meer recensies van Rita Leyman