Leven met borderline

Rita Leyman 30 juni 2024
Borderline is een persoonlijkheidsstoornis dat gekenmerkt is door abnormaal gedrag dat zich uit in hevige stemmingswisselingen, een instabiel zelfbeeld en relaties. Zelfverminking, impulsief gedrag en een sterke angst om verlaten te worden zijn ook typerend voor deze stoornis.
In 'Over the borderline' vertelt de auteur Anika Rooke haar eigen verhaal, haar strijd tegen borderline.
Anika was een heel gelukkig meisje tot de dag dat haar ouders beslisten uit elkaar te gaan. Dit sloeg bij haar in als een bom. Als klein meisje dacht ze dat zij schuld had aan de scheiding. Ze stortte zich volledig op haar studies en wou de hoogste cijfers behalen in de hoop dat ze daarmee de scheiding kon tegenhouden. Helaas, papa vertrok en zij bleef alleen achter met haar mama en zusje. Mama kreeg een nieuwe vriend. In deze relatie waren hevige ruzies schering en inslag. Bijgevolg kroop Anika nog meer in zichzelf. Waarschijnlijk was toen het zaadje voor borderline geplant. Anika reageerde impulsief, wou de demonen in haar hoofd verslaan. Wanneer ze na een bui waarbij ze heel wat vernielde, weer bij haar zinnen kwam, schrok ze dat zij dit allemaal verricht had. Gelukkig kon ze op haar ouders rekenen en zochten ze de geschikte hulp.

De cover oogt heel mooi. Je ziet een vrouw die zichzelf in spiegelbeeld terug ziet. De lappen stof zijn aan elkaar genaaid. Misschien wijst dit wel op dingen die in het verleden gebeurd zijn die weer opgelapt moeten worden. De cover past perfect bij het verhaal.

Het boek is ingedeeld in kleine hoofdstukken. Haar verhaal begint met haar gelukkige kinderjaren die dan overgaat naar de duistere periode van borderline. Daarna krijgen we een deel met de jarenlange behandelingen. In haar boek neemt Anika de lezer mee naar de lange weg naar een normaal leven, met vallen en opstaan. Iedereen kent wel borderline maar in dit boek laat Anika ons voelen wat er echt in het hoofd van haar afspeelt. 'Over the borderline' is dan ook warm aan te bevelen voor iedereen die met deze ziekte geconfronteerd wordt.
Bedankt Anika dat je jouw verhaal met ons deelde. Hopelijk putten andere lezers met borderline kracht uit jouw verhaal, zodat ze hun gevecht niet opgeven en ook gelukkig kunnen leven.

Meer recensies van Rita Leyman