Levenslessen

Rita Leyman 21 juni 2024
Charlotte Doornhein heeft al een aantal kinderboeken op haar naam staan . Met 'S.O.S Samoeraitraining' neemt ze jong en oud mee op avontuur naar het zonnige Rio de Janeiro.

Alvaro Ferreira is een beroemde en gerespecteerde hartchirurg in Brazilië. Samen met zijn vrouw Inez heeft hij vier kinderen Raul, Alexandre, Estrela en Miguel. Respect, vertrouwen, discipline en eerlijkheid vinden Alvara en Inez héél belangrijk daarom sturen ze elk kind naar de grandmaster Brioso Silva. Hij geeft hen een opleiding in jiu-jitsu. Ze leren alles over zelfverdediging en over het leven zelf. Hij leert hen dat ze kwaad niet met kwaad moeten bestrijden, dat ze voor zichzelf moeten opkomen en niet bezwijken onder groepsdruk. Ze moeten durven nee zeggen en ze moeten respect tonen voor hun medemens...

De cover valt op door de vele kleuren. Door de tekeningen denk je onmiddellijk dat dit een jeugdboek is.

De titel past perfect bij het verhaal en bij de cover. Het gaat duidelijk over een verdedigingssport

Het verhaal is ingedeeld in kleine hoofdstukken, die heel gemakkelijk lezen. Elk kind krijgt wel in één of ander hoofdstuk de hoofdrol. We volgen hen door de jaren heen
Het boek bevat veel levenslessen : draag zorg voor je lichaam, denk na voor je iets doet, toon respect voor jouw medemens.
Doordat de auteur zelf jiu-jitsutrainer is, weet ze best hoe ze deze lessen in haar boek kan verweven.
'S.O.S Samoeraitraining' zou ik aanbevelen voor jong en oud. Misschien kan dit verhaal de mensen aanzetten om meer vredelievend met elkaar om te gaan.

Meer recensies van Rita Leyman