Spijt? : een kanjer van een thrillerverhaaltje

Rita Leyman 15 juni 2024
Naast zijn succesvolle thrillerserie rond Anne Verelst ('Zeven', 'Paternoster' en 'Het Woord') schrijft Luc Vos regelmatig korte verhalen waarmee hij ook een aantal prijzen won.
'Spijt?' is een mini-thriller waarin de seriemoordenaar Lukas Lewis op de vooravond van zijn executie geïnterviewd wordt door een jonge psychologe/journaliste. Zij zou graag zijn antwoord op de vraag of hij spijt heeft van zijn daden willen weten.
Aan de hand van flashbacks leren we Lukas kennen. Als kind was hij een buitenbeentje. Zijn lieve ouders zagen hem dolgraag maar wisten soms niet wat ze met hem moesten aanvangen. Op school werd hij gepest en werd dikwijls buitengesloten. Dit tekende hem wel. Maar waarom pleegde hij deze moorden?

Ook al is 'Spijt?' een totaal ander verhaal toch moest ik steevast denken aan 'The Silence of the Lambs'. Met Anthony Hopkins in gedachten zag ik het verhaal al afspelen voor mijn ogen. De beeldende schrijfstijl geeft je het gevoel dat je zelf op de stoel van de psychologe/journaliste zit.
De opbouw van het verhaal is schitterend. Hoofdstukken komen er niet aan te pas maar Luc zorgt ervoor dat heden en verleden duidelijk afwisselen. De spanning is om te snijden. Beetje bij beetje komen we te weten waarom Lukas iemand vermoordde. Hij stelt ook de psychologe/journaliste op de proef. Door tijdens het interview met zijn handboeien bekende liedjes op de tralies te tikken, geraakt ze van slag. Hij wordt kwaad als ze het liedje niet kan raden. Hij speelt een psychologisch spelletje met haar. Soms vraag je je af wie hier de leiding neemt Lukas of de journaliste.
Zal ze ooit een antwoord op haar vraag krijgen? Dit kan je alleen maar weten als je zelf dit klein boekje leest.

'Spijt?' is een kanjer van een thrillerverhaaltje met een onverwachte plot. Eenmaal je begint te lezen kan je niet meer stoppen en spijt zal je na het toeklappen van dit boekje niet krijgen.

Meer recensies van Rita Leyman