Laat een kind een kind zijn

Rita Leyman 01 september 2024
Theo-Henk Streng is een Nederlandse schrijver van voornamelijk kinderboeken en boeken voor young adults
Met 'Stil zijn als de slangen bijten' wil hij zich voornamelijk richten op volwassenen en young adults.

Op de cover zie je twee jonge kinderen die angstig kijken Het verhaal speelt zich waarschijnlijk af in Afrika. De cover voorspelt niet veel goeds.
De titel 'Stil zijn als de slangen bijten' is heel goed gekozen. Als je in gevaar bent, blijf je beter stil zodat je niet opvalt.

Yaro en Anya groeien op in Afrika waar burgeroorlogen hevig woeden. Tot nu toe hadden ze daar niet veel last van tot op een dag een rebellengroep hun dorp aanviel. Die sloegen aan het plunderen en handelden als wilde beesten. Ook Yaro's huis werd niet gespaard. Voor zijn ogen zag hij hoe zijn moeder verkracht en gedood werd. Yaro en Anya werden meegenomen. Ze moesten de tocht ondernemen om het Grote Doel te bereiken. Honger, dorst, vermoeidheid teisteren hen. Ze mochten niet opgeven of ze moesten het bekopen met de dood...

De auteur neemt ons met zijn boek mee op de tocht die kindsoldaten moeten maken. Zijn schrijfstijl is soms ruw en hard maar als je denkt dat dit in werkelijkheid kan gebeuren, komt dit wel keihard binnen. Theo-Henk schrijft heel beeldend, sommige scènes kan je perfect visualiseren. Personages worden goed neergezet : de evolutie die Yaro meemaakt, uitgroeien van een brave jongen tot een echte soldaat. De drang naar meer macht is heel groot, iedereen wil overleven.

Theo-Henk heeft met dit boek ons een inkijk gegeven in het harde leven van een kindsoldaat. Als West-Europeaan lijkt het allemaal ver weg, maar dit is harde realiteit. Hij laat je beseffen dat niet alle kinderen een gelukkige jeugd hebben. Met dit boek zou ik nog eens de leuze aanhalen 'Laat een kind een kind zijn'

Meer recensies van Rita Leyman