De wereld van Tuurtje

Rita Leyman 15 juni 2024
'Tuurtje Tiestje' is een dun boekje bestemd voor jong en oud geschreven door Dries Gilliaert.

Tuurtje is een jongen met autisme en een normale begaafdheid. Het verhaal is een soort dagboek die je laat kruipen in het hoofd van Tuurtje. Zijn ouders omringen hem met heel veel liefde en ze willen dat hij in een normale school zijn opleiding krijgt. Maar dit verloopt niet altijd zo goed. Zijn schoolmaatjes vinden hem maar een rare snuiter, ze laten hem een beetje links liggen. Tuurtje zondert zich af in zijn eigen wereldje waar hij zich veilig voelt. Regelmaat en structuur zijn heel belangrijk voor hem zo kan hij het best functioneren. Doordat Dries Gilliaert zelf een autismespectrumstoornis heeft, kan hij heel goed verwoorden wat er allemaal in het hoofd van Tuurtje speelt. Het verhaal van Tuurtje is grotendeels gebaseerd op zijn eigen kindertijd.
Samen met de mooie tekeningen van Mieke Drossaert leest het boekje heel vlot. Na het dichtklappen besef je pas welke chaos er zich in hun hoofd afspeelt, de minste wijziging kan hen volledig van slag brengen.
Tuurtje leert ons dat het heel belangrijk is om veel geduld met hen te hebben. Dit boekje is een echte aanrader voor iedereen die met ASS te maken heeft, het is ahw een leidraad om ASS beter te begrijpen.

Meer recensies van Rita Leyman