Verrassend debuut!

Rita Leyman 10 september 2024
'Uit water en bloed' is het debuutboek van de Vlaamse auteur Jesse Goessens, uitgegeven door Phoenix Books.

De overheersende witte kleur van de cover straalt rust uit. Op het eerste zicht weet je niet voor wat de bomen staan maar na het lezen van het boek kan je makkelijk de link leggen.
De blauwe kleur zou kunnen wijzen op water en de rode kleur op bloed.

In 'Uit water en bloed' lezen we het verhaal van drie vrouwen die een levensgevaarlijk geheim met elkaar delen zonder dat ze het beseffen. Gebeurtenissen uit hun leven hebben impact op het leven van de anderen. Drie jonge vrouwen die op zoek zijn naar de waarheid maar zal de waarheid ooit aan het licht komen.

De auteur zorgt ervoor dat het boek heel vlot leest. Bij aanvang van elk hoofdstuk wordt duidelijk vermeld wie aan het woord is en in welke tijdslijn de lezer zich begeeft. Het wisselen van de perspectieven en tijdslijnen vloeien zodanig mooi in elkaar dat het plot op het einde wel verrassend is.
Ook al vond ik 'Uit water en bloed' niet een echte thriller, toch kon dit debuut me wel verrassen. Spijtig genoeg vond ik het laatste hoofdstuk over de schrijver overbodig. Het deed volgens mij een beetje afbreuk op het verhaal. Maar afgezien van dit laatste is dit verhaal meer dan geslaagd.

Meer recensies van Rita Leyman