Ode aan de liefde

Rita Leyman 13 augustus 2024
'Voor ik je laat gaan' is een roman geschreven door Kennedy Ryan, vertaald door Inge Pieters en uitgegeven door Uitgeverij Luitingh-Sijthoff.
Kennedy Ryan is geboren in Durham (VS) en staat bekend om haar hedendaagse romans waarin sociale kwesties en diverse karakters worden belicht.
Ze werd wereldwijd bekend met 'Long Shot' waarmee ze een Rita Award won voor romantische fictie.

In 'Voor ik je laat gaan' hebben Yasmen en Josiah alles waar ze kunnen van dromen. Ze houden zielsveel van elkaar en beloofden elkaar eeuwige trouw. Ze hebben twee prachtige kinderen, werken hard en hebben een succesvolle restaurant. Alles loopt op rolletjes tot wanneer het noodlot de familie treft. Hun droomleventje spat uiteen door het verlies van een geliefde tante en een doodgeboren baby. Yasmen en Josiah verwerken hun verdriet op hun eigen manier. Yasmen raakt in een zware depressie en Joshia stort zich op zijn werk. Gaandeweg verliezen ze elkaar en het lot drijft hen zover dat Yasmen het niet meer ziet zitten en de scheiding aanvraagt. Ze kan niet meer met Josiah verder leven onder één dak. Alleen de kinderen houden hun band nog intact. Twee jaar later hebben ze terug alles op de rails. Co-ouderschap en het runnen van hun restaurant lukt terug. Wanneer ze beiden beginnen te daten en geconfronteerd worden met de date van elkaar beseffen ze dat er diep van binnen nog heel veel liefde voor elkaar zit. Krijgen ze nog een tweede kans?

De liefde straalt van de cover. Mooie roze bloemen sieren de cover en matchen mooi met de rode titel 'Voor ik je laat gaan' die ook perfect bij het verhaal past.

Het verhaal wordt beurtelings verteld door Josiah en Yasmen. Zo zorgt de auteur ervoor dat we als lezer kunnen voelen en kijken wat er in hun hoofd speelt. Hun emoties komen dieper binnen. We leren zo hun karakters kennen. Yasmen die verloren geraakt in haar verdriet en Josiah die het verdriet niet toelaat en zich in zijn werk stort.
Beetje bij beetje komen we te weten wat er zich vroeger afspeelde en hoe het komt dat ze beiden in zo'n situatie zijn beland. Door niet alles onmiddellijk prijs te geven zorgt de auteur ervoor dat je altijd wilt verder lezen, je wilt weten of het al dan niet goed komt.
De auteur gebruikt ook heel mooie zinnen :
'Als therapie me iets heeft geleerd, is dat vluchten voor je pijn neerkomt op rondjes rennen. Je wordt er doodmoe van zonder ergens te komen.'
'Depressie is een vicieuze cirkel waarin ik in mijn leven opkeek vanaf de bodem van een diepe put met glibberige wanden, zodat ik geen uitweg meer zag'
Verschillende thema's worden aangekaart : depressie, complexe rouw en passieve suïcidale ideatie zonder daadwerkelijke poging. De onvoorwaardelijke liefde vormt de grote lijn in het verhaal. Niet alleen de passie maar de kleine tekentjes van de lichaamstaal waarbij je onmiddellijk weet wat de andere bedoelt, doorweven het verhaal. De aantrekkingskracht die zich afspeelt tussen hen en ook de obstakels die moeilijk overwonnen kunnen worden triggeren de lezer. Je hoopt dat het ooit nog goed komt.

Met 'Voor ik je laat gaan' is de auteur erin geslaagd om stil te staan hoe sterk de liefde wel kan zijn. Op het kaartje dat bij het boek zat, staat een heel mooie vraag 'Herinner jij het exacte moment waarop je verliefd werd?'. Wanneer het eventjes in een relatie moeilijk gaat, kan deze vraag wel misschien het lichtpuntje zijn en kan dan hopelijk de liefde weer het nodig aansteekvlammetje krijgen om samen verder te gaan.
'Voor ik je laat gaan' is een ode aan de liefde een weg met vallen en opstaan.

Meer recensies van Rita Leyman