Verstrikt in het web van Bollé

Rita Leyman 28 mei 2024
Acht jaar geleden verliet Madeline haar geboortedorp Etouffant. Ze kon niet langer leven in een dorpje waar de tijd is blijven stilstaan, waar iedereen elkaar door en door kent. Haar mama liet ze daar alleen achter en zij bouwde elders een succesvolle carrière op. Madeline heeft af en toe nog telefonisch contact met haar mama maar om haar te bezoeken heeft ze geen tijd. Wanneer ze een telefoontje krijgt dat ze plotseling is overleden, kan ze niet anders dan naar het dorpje terug te keren om de nalatenschap te regelen. Eenmaal daar aangekomen wordt ze niet met open armen ontvangen. De inwoners maken haar heel duidelijk dat ze niet welkom is. Madeline besluit om haar moeders huisje snel leeg te halen en ook geen dag langer in Etouffant te blijven. Maar wanneer ze bij het ruimen oude foto's en documenten in haar handen krijgt, vermoedt ze dat de dood van haar mama niet zo onschuldig is. Wanneer de vreemde Cézanne, haar moeders beste vriendin, plots opduikt en Madeline vertelt dat haar moeder vermoord werd, is ze vastberaden om de waarheid te achterhalen...

De mooie cover is opnieuw ontworpen door Jonny's partner Danny. Je ziet een vrouw die achterover valt in het water. De groene tinten spatten van de cover en gaan van licht naar donker. De cover straalt een soort rust uit. Maar wanneer je de titel leest, begin je te twijfelen. Is dit een thriller of eerder een roman? Met Johnny weet je nooit want hij heeft al eerder bewezen dat hij beide genres aan kan.

Zoals al zijn vorige boeken hanteert Johnny een heel vlotte schrijfstijl. Door de beeldende schrijfstijl waan je je als het ware in het oude dorpje Etouffant.
Hij slaagt er telkens in om de aandacht van de lezer vanaf de eerste bladzijde vast te nemen en niet meer tot het einde los te laten.
De personages worden goed uitgediept. Je leert hun goeie en minder goeie kanten kennen. Je krijgt het gevoel dat je zelf één van de inwoners bent. Je voelt de angst, de twijfel. Je wilt meezoeken wie de dader is en wie niet te vertrouwen is.
Door tijdswisselingen te gebruiken, leren we op die manier ook het leven van haar mama kennen. Beetje je bij beetje kom je te weten wat destijds zich afspeelde en voor je het beseft kom je als lezer terecht in een web waar je volledig in verstrikt geraakt. Wanneer je denkt dat je d'er eindelijk uit bent wie het gedaan heeft, komt Johnny dan nog eens verrassend uit de hoek met een ijzersterk plot.

'Web van leugens' is een schitterende psychologische trhiller, een beetje geheimzinnig, zelfs een beetje creepy. Een thriller die je net zoals Johnny's andere boeken het liefst in één ruk uitleest.
Johnny Bollé mag terecht benoemd worden tot één van de beste auteurs van de Lage Landen. Zijn schrijftalent kan best wel concurreren met beroemde buitenlandse auteurs. Gelukkig schrijft hij aan een heel hoog tempo zodat de lezer niet lang op zijn honger moet zitten. Ik kijk alvast heel erg uit naar zijn volgend boek, een thriller, een roman, het maakt niet uit als het maar een Bollé is.

Meer recensies van Rita Leyman