Aangrijpend mooi

Rob1980 09 november 2021
'De hooier' is een aangrijpend mooie roman. Het verhaal gaat over de negentienjarige Timo Vink en zijn relatie met zijn moeder. Vijf jaar geleden is zijn broer Ruben overleden, zijn moeder heeft het daar nog altijd moeilijk mee. Nu Timo bijna op kamers gaat, moet ze hem loslaten, makkelijk is dat niet. Thema's als verlies en zingeving spelen een grote rol, toch is het zeker geen zwaar boek, eerder licht en prachtig. De roman telt een mooie 179 pagina's maar voor mij waren het er ruim 350 want ik las het verhaal twee keer, puur uit leesplezier, en de tweede keer was nog indrukwekkender omdat me allerlei diepere lagen opvielen. De stijl is zeldzaam helder en de beelden van het Nederlandse rivierenlandschap zijn van begin tot eind filmisch. De dialogen tussen Timo en zijn moeder zijn levensecht.
Wat uiteindelijk vooral opvalt, is dat de schrijver filosofische, religieuze en diepmenselijke onderwerpen op een heel eenvoudige manier weet over te brengen. Zo zet hij de lezer aan het denken over grote, tijdloze onderwerpen, zonder dat het ook maar een seconde gaat vervelen. 'De hooier' is een absolute aanrader en maakt nieuwsgierig naar meer werk van Ricus van de Coevering.