Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Ongemeen spannend

Als ik dit boek in twee woorden zou moeten typeren, zou ik zeggen: autisme en coma. Deze twee thema's, die we allemaal wel kennen maar die toch gehuld zitten in een floers van onbekendheid, raadselachtigheid en speculaties, zetten de toon van Wat dood is  van de Britse schrijfster Belinda Bauer, een van de meest verfijnde psychologische thrillers die ik ooit heb gelezen.

Patrick Fort is nog een kind als hij zijn vader op straat ziet doodgereden worden. Of deze gebeurtenis hem een trauma bezorgt, valt niet met zekerheid te zeggen − toch niet in de gangbare betekenis van het woord − want Patrick lijdt aan het syndroom van Asperger, een bijzondere vorm van autisme. Hij is bovengemiddeld intelligent maar volgt andere, unieke denk- en gedragspatronen. Patrick is, kortom, 'anders'. In elk geval ontwikkelt hij na die dramatische dag een fascinatie voor alles wat dood is. Wat gebeurt er precíés op het moment van sterven, is de vraag die zijn leven gaat beheersen. Uiteindelijk brengt die zoektocht hem naar de universiteit, specialisatie anatomie. Daar ontdekt Patrick op een dag − als enige van zijn studiegroep − dat de officiële doodsoorzaak van een lijk dat de groep moet onderzoeken, niet klopt. Maar door zijn aandoening heeft Patrick een enorm communicatieprobleem, en hij kan zijn vaststelling niet geloofwaardig overbrengen. Zijn bemoeienissen keren zich zelfs tegen hem, maar hij geeft niet op. Op den duur wordt iemand daar behoorlijk nerveus van. Hulp zou kunnen komen van een man in coma. We weten niet wie hij is. Hij ligt in een ziekenhuis in een bed, een lichaam dat ademt omdat het beademd wordt, met een hart dat klopt omdat het aan een monitor hangt. Maar zijn geest is niet dood. Hij ziet bijvoorbeeld dat verpleegster Tracy zich niet altijd voorbeeldig gedraagt tijdens haar nachtdienst. Hij ziet ook de comapatiënt in het andere bed, en wat er met hem gebeurt. Hij begrijpt de dreiging, maar zijn comateuze toestand blokkeert iedere mogelijkheid tot communicatie... En toch, wie al behoorlijk nerveus was, wordt nu echt gevaarlijk!

Voor het hoofdpersonage neemt de schrijfster ruim de tijd om de lezer vertrouwd te maken met de bijzondere wereld van een autist. Patrick denkt rechtlijnig, ongenuanceerd, eendimensionaal, neemt alles letterlijk en heeft weinig empathisch vermogen. Hij communiceert moeilijk en opent zijn mond alleen als het nodig is, maar is dan vaak pijnlijk direct. Toch is hij over het algemeen rustig en beheerst, en probeert hij behoedzaam om te gaan met zijn medemensen, die hem evenwel maar zelden begrijpen of aanvaarden. De relatie met zijn alleenstaande moeder ligt moeilijk. Ze is labiel en drankzuchtig, en ze kan zich emotioneel niet vasthaken in Patricks aparte leefwereld. De draad die hen verbindt wordt gaandeweg dunner, en dunner.

Misschien nóg aangrijpender is de figuur van de comapatiënt. Hij ziet, hoort en denkt normaal, alleen weet niemand dat, want voor zijn omgeving is hij weinig meer dan een plant. Zijn onvermogen om een noodsignaal uit te zenden, maar ook zijn krampachtige en altijd vruchteloze pogingen om dat tóch te doen, zijn zo inlevend en intens beschreven dat je als lezer deze verschrikkelijke machteloosheid bijna fysisch aanvoelt. Prachtig!

Ook minder belangrijke personages krijgen onder de bedreven handen van Belinda Bauer allemaal een duidelijke persoonlijkheid. Er is bijvoorbeeld de zelfzuchtige verpleegster Tracy, die met haar ergerlijke karakter in het oog springt. Er is ook Meg, de medestudente die op een bijna natuurlijke, lieflijke manier uitstekend overweg kan met Patricks bijzonderheid en ongetwijfeld een boontje voor hem heeft. Mooi neergezet is ook de wat oudere politieman, brigadier Emrys Williams, een verrassende man die je na lezing van het boek wel de hand zou willen schudden.

De vrij lange aanvangsfase is noodzakelijk om de lezer de unieke aard van het hoofdpersonage te leren aanvaarden, maar eens zover wordt de spanning geleidelijk opgevoerd, en wees maar zeker: die is, vooral naar het einde toe, echt te snijden. In die apotheose zit trouwens nog een schokkende, en onmogelijk te voorziene verrassing.

Belinda Bauer heeft een bijzonder aangename schrijfstijl, en dit verhaal is geschreven met de zelfverzekerdheid van iemand die zich terdege heeft ingelezen in de problematiek rond autisme en coma. Zwaarwichtige thema's, dat wel, maar Bauer heeft ook veel oog voor de luchtige aspecten ervan, want laten we eerlijk zijn, en dit is niet respectloos bedoeld, het bijzondere gedrag van een autist levert onvermijdelijk grappige situaties op.

Wat dood is  is een heerlijke thriller, met een verrassende, unieke inhoud, een intelligente opbouw en ongemeen spannend. Op de achterflap staan een aantal citaten uit de pers, en uiteraard dienen die altijd om een boek aan te prijzen. In het geval van Wat dood is  zijn al die lovende woorden echter volkomen waar, ik vind ze zelfs te bescheiden! Proficiat, mevrouw Bauer, je hebt een topthriller geschreven, en ik zet een dik plusteken achter mijn vijf sterren.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Robert Van der Meiren

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur