Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Twee families, één moord.

Het donker was het fragielst op de plek waar hemel en zee elkaar ontmoetten en een tere lijn het zwart doorkruiste. Het water rustte in sereniteit.

Met deze poëtische zinnen opent de Zweedse schrijver Mattias Edvardsson zijn vierde boek, volgens de cover een “literaire thriller” maar net zoals de drie voorgaande is Wie zwijgt stemt toe veel meer een spannende psychologische roman te noemen. Edvardsson probeert diep in de zielen van zijn personages te duiken…

Jari en Maria Kekkonen hebben hun zaakjes goed voor elkaar: ze zijn welstellend, wonen in een mooie villawijk van Trelleborg, en hebben twee sportieve, bijna volwassen dochters. Isabella, de ernstige van de twee, is evenwichtig, slim, en heeft een stabiele relatie met de rijke Sixten. Haar jongere zus Amanda is aantrekkelijk en impulsief, een partygirl met “het beoordelingsvermogen van een jackrussellterriër die drugs had gebruikt”, aldus haar vader, weliswaar ironisch en plagend, maar ook wel een beetje gemeend.
Sasho en Linda Palevski wonen in een eenvoudige arbeiderswoning in een marginale buurt van Trelleborg. In zijn jeugd bouwde Sasho een reputatie van vechtersbaas en brokkenmaker op, en zat hij zelfs een tijdlang in de gevangenis. Het paar heeft één zoon, Niko, een intelligente, ijverige jongen.
Beide vaders maken zich zorgen als Amanda en Niko het met elkaar aanleggen. Jari heeft weet van Sasho’s gewelddadige verleden en is bang dat Niko de aard van de vader heeft meegekregen, en Sasho vreest dat de frivole Amanda de ernstige ambities van zijn zoon zal ondergraven.
Maar dan wordt Amanda vermoord, en Niko is de zeer evidente verdachte. Tijdens opeenvolgende ondervragingen zegt hij niets, behalve dat hij iemand heeft beloofd te zullen zwijgen… Maar waarom, en wie is die ‘iemand’?

Edvardsson ontplooit het verhaal door de ogen van de twee families, wier levens hun gewone gangetjes gaan, zonder al te sterke ups of downs. Hun sociale statussen zijn dermate uiteenlopend dat ze wellicht nooit met elkaar te maken kunnen krijgen. Maar dan is daar plots die verliefdheid, en die maakt de vaders nerveus. In een ver verleden hebben zij namelijk wél met elkaar te maken gehad, maar op een niet al te fraaie manier. De onschuldige verliefdheid van hun kinderen dreigt lang weggeduwde schaamte en lang onderdrukte frustraties naar boven te brengen. En er schuilen nog meer geheimen onder het oppervlak, het water rust niet langer in sereniteit…

De moord zet alles op scherp, brengt alles in een stroomversnelling. Beide ouderparen worden verteerd door verdriet, het ene vanwege de dood van hun dochter, het andere omdat hun enige zoon misschien de moordenaar is. Binnenskamers komen de ouders tot inzichten, komt er begrip maar komen er ook verwijten en beschuldigingen. De ouders proberen in de eerste plaats te begrijpen, maar komen onvermijdelijk tot het pijnlijke besef dat ze maar weinig over hun kinderen weten. Edvardsson volgt en observeert nauwgezet de ontwikkeling van al die emoties, die uiteindelijk naar de ultieme onthulling moet leiden.

Niettemin is Edvardsson met de karakterisering van zijn personages niet altijd even zorgvuldig omgesprongen. Enkele toch vrij belangrijke figuren krijgen nooit een echte ziel, ze ontberen echtheid en ze stralen te weinig empathie uit om de lezer de kans te geven voeling te krijgen met hun karakters. Dat geldt evenwel niet voor de zussen Isabella en Amanda Kekkonen. Deze twee personages werden op een bijzonder gevoelige en aansprekende wijze neergezet, je raakt ontroerd als zij dat zijn, je bent bang als zij dat zijn, of blij, of verdrietig, enzovoort. Hun liefde voor elkaar is levensecht en onverzettelijk, zelfs op de momenten dat de ene zus iets doet waar de andere door gekwetst zal zijn. Deze twee figuren dragen als het ware het hele verhaal, en het is jammer dat sommige andere personages niet met dezelfde echtheid en fijngevoeligheid getypeerd werden.

De auteur heeft Wie zwijgt stemt toe op een ongewone manier opgebouwd. Het is op zich al bijzonder dat in dit misdaadverhaal amper sprake is van een gerechtelijk onderzoek, en dat de politie maar een onbelangrijk rolletje op de achtergrond speelt. Maar nog opvallender is de chronologische indeling van het verhaal. De nacht van de moord is de titel van het eerste hoofdstuk, en alle volgende hoofdstukken hebben “moord” in de titel staan. Met het moment van de moord als oriëntatiepunt in de tijd navigeert de auteur van De nacht van de moord naar (bijvoorbeeld) Een jaar voor de moord, springt vervolgens naar Na de moord, keert weer terug naar Twee maanden voor de moord, heeft het daarna over De dag van de moord, enzovoort… Die chronologische wanorde maakt dat de lezer vaak al feiten kent die de personages in het verhaal nog moeten overkomen of vernemen, en met die ‘tegenstelling’ creëert de schrijver een lichte, maar immer aanwezige spanning.

De ontknoping is een verrassing van jewelste. Van Edvardsson wordt weleens gezegd dat hij zijn lezers voortdurend op het verkeerde been zet, en dat is hier absoluut het geval. Toch laat het einde een wat onvoldane indruk na ‒ ‘geforceerd’ zou je kunnen zeggen. Het hele verhaal door toonde Edvardsson zich een bekwaam psycholoog, maar bij de ontknoping lijkt de psychologie plots niet goed meer te kloppen.

Wie zwijgt stemt toe is een vlot geschreven en dus zeer leesbaar verhaal, met hier en daar interessante psychologische karaktertekeningen. Spannend ook wel, op een stille, subtiele en gevoelige manier, maar nooit nagelbijtend.
3

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Robert Van der Meiren

Gesponsord

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!