Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een ronduit schitterend geschreven horrorverhaal

'De Zweedse Stephen King' wordt hij weleens genoemd. Wat John Ajvide Lindqvist alvast gemeen heeft met de Master of Horror is het uitzonderlijke verteltalent, maar hij onderscheidt zich door de fenomenale literaire souplesse en de vertederende, poëtische taal waarmee hij zijn verhaal vertelt. Voor zijn debuut Laat de ware binnenkomen kreeg Lindqvist in 2008 de 'Selma Lagerlöfs Litteraturpris', een van de belangrijkste literaire onderscheidingen die een auteur in Zweden kan krijgen. Ook inhoudelijk gaat de vergelijking niet helemaal op. In Kings griezeluniversum zijn de hoofdpersonen meestal onopvallende Jannen met de pet die te maken krijgen met kwaadwillige bovennatuurlijke krachten, boze geesten, zombieachtige wezens of door de duivel bezeten slechteriken. Bij Lindqvist zijn het de onnatuurlijke wezens zelf die de hoofdrollen spelen. Zij figureren niet in het verhaal, zij zíjn het verhaal. In Wolfskinderen, zijn vierde roman, is dat niet anders.

De mislukte musicus Lennart Cederström vindt in het bos een plastic zak met daarin een nog amper levende baby. Hij neemt het meisje mee naar huis, maar in plaats van haar over te dragen aan de autoriteiten besluit hij het kind te houden, zeer tegen de zin van zijn depressieve vrouw Laila. "Kleintje" groeit op in de kelder van het huis, onwerelds, zonder besef van normen en waarden, en vervuld van de leugens die ze te horen krijgt om haar van de buitenwereld af te schrikken. Alleen muziek lijkt haar enigszins te beroeren. Kleintje heeft een hemelse stem, maar ze kan ook grommen als een wolf. Als Lennart en Laila omkomen na een catastrofaal  'incident' − een gigantisch eufemisme voor wat hun werkelijk overkomt − gaat Kleintje in hun lichamen op zoek naar het geluk. Letterlijk. Jerry, Lennarts volwassen zoon, neemt haar toch onder zijn hoede en geeft haar een naam: Theres.

Elders in het land leeft Teresa. Ze is ongeveer even oud als Theres. Ze is mollig en wordt op school gepest. Teresa voelt zich anders. Er huist een beangstigend, ondefinieerbaar gevoel in haar. Lange tijd denkt ze daar alleen mee te zijn, tot ze tot het besef komt: "Er moet nog iemand zijn." Op televisie ziet ze een bloedmooi meisje met een engelachtige stem deelnemen aan een zangwedstrijd, en dat verandert haar leven. Ze zoekt, en vindt Theres. Zij is net als zij, ze begrijpen elkaar volkomen. Er duiken nog meer meisjes op, allemaal beschadigde zielen, en allemaal voelen ze zich zielsverwant met wolven. Ze vormen een roedel. En de roedel zet onrecht recht, rigoureus, in één brutale, bloederige, nietsontziende wraakactie, terwijl Theres zingt...

Eén ding hebben de boeken van John Ajvide Lindqvist gemeen: ze geven de lezer een ongemakkelijk gevoel. In zijn vorige boeken was de oorzaak hiervan gemakkelijk te duiden: de vampiers in Laat de ware binnenkomen, het bovennatuurlijke in Het zeewezen, de levende doden in De doden keren terug. Maar de personages in  Wolfskinderen − Theres, Teresa en later de andere meisjes − zijn een stuk realistischer. Ze zijn misschien ónnatuurlijk, maar niet bóvennatuurlijk. Ze zijn anders, maar ze zijn niet bestaansonmogelijk. Van vampiers en zombies aanvaard je, vaak met de glimlach, de afschuwelijkste en bloederigste acties. De personages in Wolfskinderen staan echter veel dichter bij ons. De gruwelijkheid van hun daden komt daardoor extra hard aan. Meer nog, ze maken bij de lezer gevoelens wakker waar hij zélf van terugdeinst, donkere gevoelens waar hij niet van vermoedde dat ze ooit in hem konden opkomen. En daar wordt hij redelijk ongemakkelijk van...

Het verhaal kent zijn horrormomenten, maar Lindqvist springt er spaarzaam mee om. Vaak vermeldt hij ze gewoon, zonder ze al te gedetailleerd te beschrijven. De kracht van het boek schuilt vooral in de sluimerende dreiging, de altijd aanwezige verwachting dat iets verschrikkelijks onvermijdelijk is. Enkel in het laatste hoofdstuk laat Lindqvist alles gaan. Het boek eindigt op de bodem van het menselijke, in een apocalyptische, wrakende explosie van moord, geweld en bloed. Koel, feitelijk, emotieloos maar verrassend expliciet beschreven, en daardoor bijna een dissonant in het geheel, is dit toch de inlossing van alle verwachtingen.

Wolfskinderen is een ronduit schitterend geschreven horrorverhaal, zonder ook maar één genrecliché. Het is soms gruwelijk, soms vertederend, soms afstotelijk, soms confronterend, maar altijd beangstigend. Theres en Teresa, hoe psychisch verknipt ze ook zijn, pakken de lezer in. Het is Lindqvists sterkte dat hij een ongelooflijk verhaal toch geloofwaardig weet te maken... De wolfskinderen zijn onder ons, zeker!

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Robert Van der Meiren

Gesponsord

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!