Logboek van een mooi mens

Robin 26 juli 2024
Eerst mateloos boeiend, maar gaande het boek te langdradig, te gedetailleerd en bevatte het veel herhalingen; fors meer schrappen en/of samenvatten had de leesbaarheid van het boek ten goede gekomen. Desalniettemin is het mooi om Peter weer eens te 'horen' praten, hoewel helaas vanuit z'n graf. Indrukwekkend en schokkend om te lezen hoe hij eigenlijk op weg is naar z'n dood, iedere waarschuwing in de wind slaande, uitgaande van het idee "Ik doe dit al 40 jaar zo, en ik blijf hoe dan ook m'n eigen gang gaan." Is het dapper of roekeloos...? Ook wordt het niet écht duidelijk waarom hij nou persé 'vertrouwenspersoon' moest worden van Nabil B. "Als ik hier 'nee' op zeg, kan ik niet meer in de spiegel kijken of komen vertellen in een programma hoe of wat." Hoezo dan? Je hoeft toch niet op alle verzoeken in te gaan van mensen die in de problemen zitten om nog met jezelf te kunnen leven?
Hoe dan ook geeft het boek een bijzonder inkijkje in de wensen en frustraties (die vooral) in het laatste levensjaar van deze oprechte en onvermoeibare man met zijn gouden hart.

Meer recensies van Robin