Een waardevolle geschiedenisles van Niewierra

Robins.moedt 22 juli 2024
De Nomade
In de Nomade volg je Olga. Een vrouwelijke documentaire maakster die de zorg draagt voor haar dementerende vader. De band met haar vader staat in het begin van het verhaal voorop. Niewierra schrijft op een herkenbare en realistische manier over het schrijnende fenomeen dementie. Hiermee brengt zij deze ziekte die zo naar kan zijn even in de aandacht*.
Naast de band met haar vader viel het op dat in dit boek van Niewierra meer aandacht lijkt te zijn voor de persoonlijke relaties. Zowel tussen vader en dochter als tussen Olga en haar (nieuwe) netwerk. Hierdoor ervaarde ik als lezer, meer dan anders bij de boeken van Niewierra, dat er veel op het spel stond voor het hoofdpersonage Olga. Dit gaf het verhaal net die laag spanning wat ik erg waardeer aan dit boek van haar.

Sovjet-Unie
Een reden om steeds weer terug te keren naar de nieuwe boeken van Anya Niewierra is voor mij toch echt de prachtige uiteenzettingen en perspectieven die het mij als 'jongere' lezer biedt. Voornamelijk op stukjes geschiedenis waar ik relatief weinig van af weet alvorens ik in haar verhalen duik.
Ook in De Nomade heb ik mogen leren over de heftige geschiedenis van de Sovjet Unie en de langer termijn gevolgen die het voor sommige mensen heeft gehad. Hier was ik mij voorheen weinig bewust van. Anya biedt mij dan ook niet enkel een prettige en in dit geval spannende leeservaring, maar ook levenslessen samen met een geschiedenisles.

Conclusie
Dit allesomvattende boek van Anya Niewierra is wellicht mijn favoriete boek van haar tot nu toe.
De Nomade had voor mij alle aspecten die ik kan waarderen in een thriller. Een aanrader voor liefhebbers van haar eerdere werk, of voor mensen die kunnen genieten van een historische roman, maar een tikkeltje spanning wel kunnen waarderen!

Meer recensies van Robins.moedt