Duister Licht

Robins.moedt 10 oktober 2024
Dit boek heb ik mogen ontvangen als recensie-exemplaar van Natasja Storm. Hieronder volgt een eerlijke recensie

Synopsis
Als Ariel Dawn een auto-ongeluk overleeft waarbij haar moeder en beste vriend omkomen, verhuist ze naar haar vader in Rome. Ze probeert haar leven op te pakken, maar in haar nachtmerries over het ongeluk doemt een mysterieuze jongen op. Tegelijk leert ze de aantrekkelijke Luc D’Arcy kennen. De gelijkenis met de jongen uit haar nachtmerries is treffend. Ariel is dan ook vastbesloten om uit te zoeken hoe dat zit. Wat Ariel zich niet realiseert, is dat haar leven en dat van anderen in gevaar is. Kan ze de waarheid op tijd ontrafelen of is het al te laat? Een onweerstaanbare urban fantasy over een bovennatuurlijke strijd, waarin de grenzen tussen liefde en verraad vervagen. Duister licht openbaart een eeuwenoud mysterie dat je in zijn greep houdt.

Eigen regie of bepaald het lot?
In dit boek maak je kennis met twee hoofdpersonages. Ariel en Luc. Waar Ariel werkt voor haar toekomst en het idee heeft hier door eigen handelen invloed op te hebben, lijkt Luc zich vast te houden aan het lot.
Een grappige tegenstelling van de hoofdpersonages. Helemaal als kenbaar wordt dat Ariel een magische gaven heeft, namelijk een verhoogd niveau van Intuïtie.
Luc wordt afgeschilderd als een stoere jongen met heel wat ‘badboy-vibes’ zoals men dit tegenwoordig zou noemen. Zijn sarcasme en bijzondere kijk op de wereld geeft hem ene bijzondere persoonlijkheid. Je zou hun opbloeiende romantiek dan ook kunnen omschrijven als een goodgirl-badboy trope. Ariel weet Luc echter te pellen tot een zachtere versie van zichzelf, wat hem doet beseffen wat hij voor zich heeft.
Nog leuker had ik het gevonden als we ook een kijkje mochten nemen in het hoofd van Luc en uit het perspectief van hem Ariel en de wereld mochten bekijken.

Gezien dit het eerste deel van een serie is, bevat dit boek veel opbouw van de personages. Wetende dat dit vaak betekent dat er meer diepgang en kwaliteit in de verdere delen zit, vind ik dit niet storend en hoop ik dat dit terug te zien is in de volgende twee delen. Voor de wat meer ongeduldige lezers onder ons kan dit verhaal zich wat langzaam ontluiken.

Opbouw
Het eerste deel van het boek bestond uit stukken in het heden, maar ook stukjes uit het verleden. Zogeheten flashbacks van het ongeluk en het verlies van Ariel haar moeder. Je kreeg als lezer hierdoor steeds een beetje meer achtergrond informatie. Dit zorgde voor een natuurlijk verloop van het verhaal.

Het tweede deel van het boek ging een stuk rapper dan het eerste deel en beloofd dan ook veel goeds voor de daaropvolgende delen.

Het einde is open.
Tja hier moet je van houden. Ik persoonlijk houd van open eindes. De beste boeken hebben dit.
Je voelt als lezer de mogelijkheden en eventuele wendingen wanneer je de laatste bladzijde omslaat en kan deze zelf invullen en raden tot je door kan in het tweede gedeelte. Houd je hier nou niet van? Wacht dan simpelweg tot het tweede deel al uit is alvorens je in Duister licht duikt.

Naast de romantiek en de magische randjes van Ariel haar intuïtie, zijn er ook andere thema’s te vinden in dit boek zoals rouw en levensopvattingen. Deze weet Natasja Storm mooi weer te geven.

Conclusie
Duister licht is een veelbelovend eerste deel in deze verwachtte trilogie. Waar het spreekwoord luidt ‘ Don’t judge a book by it’s cover’, mag je dat bij dit boek wel doen. Het is namelijk een plaatje om te zien, maar ook de inhoud valt niet tegen. Het is een makkelijk te lezen en origineel verhaal van Natasja Storm.
Voor de Ya-fantasy lezers die wel houden van een magisch verhaal met veel karakterontwikkeling.

Meer recensies van Robins.moedt