De verborgen boekwinkel (2023)

Rolf Sinnema 24 juni 2024
Het boek deed me denken aan Obsessie van A.S. Byatt (1990) qua structuur: één verhaallijn loopt in het verleden, en één in het heden, en dat wordt steeds afgewisseld. En ook in dit boek zijn een jonge vrouw en man de lijn uit het verleden aan het onderzoeken, en elkaar. Voeg daar nog een snufje Murakami met z'n magisch realisme aan toe, en je hebt een pakkende coctail.
De drie hoofdpersonen:
Opaline is een Franse vrouw die in de jaren '20 haar gedwongen huwelijk ontvlucht en via Parijs, waar ze in een boekhandel werkt, in Dublin terecht komt, vluchtend voor haar dwingende broer. Daar runt ze uiteindelijk een bijzondere (magische) boekwinkel.
Martha is een vrouw die vlucht voor haar gewelddadige man en in Dublin als huishoudster gaat werken bij de oude mevrouw Bowden.
Henry is een jonge man, beschadigd door een alcoholische vader. Hij zoekt naar een verloren manuscript van Emily Brontë en doet onderzoek naar de verdwenen boekhandel van Odaline.
In hun zoektocht verwerken ze veel pijn uit hun verleden.
Een roman die vlot leest.

Meer recensies van Rolf Sinnema