Door de wol geverfd: twee vrouwen uit verschillende eeuwen versmelten tot één verhaal.

Ronald van Assen 12 april 2022 Auteur
Door de wol geverfd is het debuut van Esther van Lunteren. Het speelt zich af in twee eeuwen en vertelt het verhaal van twee vrouwen. Flora (1832) verliest haar echtgenoot aan de eerste cholera-epidemie die ons land treft. Als ze besluit de plek van haar overleden echtgenoot in te nemen achter de weefmachine, raakt ze in een wereld verzeild die niet alleen grenst aan haar uithoudingsvermogen, maar die ook recht ingaat tegen haar principes. Ze zet alles op alles om het hoofd van haar gezin boven water te houden, maar welke prijs wil ze betalen?
Merel (heden) zoekt haar weg in het leven en dan vooral waar het haar zakelijke ambities betreft. Wanneer haar dochter een ongeluk krijgt, zij ongewild de wekenlange zorg voor haar op zich neemt en de relatie met haar collega erg intieme vormen aanneemt, brokkelt alles waar zij heilig in geloofde langzaam af. Wanneer ze een bijzondere ontdekking doet in haar monumentale wevershuis wordt ze gedwongen keuzes te maken.
Het is een verhaal tegen het decor van de Leidse lakenindustrie over hoop en wanhoop, trouw en ontrouw, vriend- en vijandschap. Een verhaal dat laat zien dat je in elke situatie een keuze hebt.

‘Geen enkel weldenkend schepsel zou doen wat jij vanochtend deed. Niemand, Flora. Wil je brood op de plank, of wat?’

Toen ik aan het boek begon, wist ik niet dat het mij zo zou verrassen. Ik ken Esthers journalistieke werk, maar het schrijven van een roman is wel iets anders. Ik kan zeggen dat ze het er voortreffelijk vanaf gebracht heeft vooral omdat dit haar debuut betreft. Ik hoop dan ook dat er nog meer werk van haar hand mag volgen. Het bijzondere aan dit boek is dat het een stuk van de geschiedenis laat zien gecombineerd met de worsteling van twee vrouwen met het dagelijks leven. Is het dan een roman voor vrouwelijke lezers? Nee, niet specifiek. Ik heb er, als man, in ieder geval van genoten. Er is grondig onderzoek gedaan naar de omstandigheden in het 19e-eeuwse Leiden. Het verhaal zit technisch goed in elkaar en ook het wisselen tussen de twee hoofdpersonen gebeurt op een prettige manier. Als auteur/redacteur let ik uiteraard op onvolkomenheden, maar die kon ik vrijwel niet vinden. Bijzonder ook hoe de twee levensverhalen uiteindelijk samenkomen, maar daar verklap ik verder niets over. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, gezien de passie waarmee het geschreven is, dat de auteur ook veel van haarzelf in het verhaal heeft gelegd.

‘Het was een klein duwtje, op het juiste moment. Misschien alleen bedoeld om me te pesten, maar dit is het resultaat.’

Door de wol geverfd verscheen in februari 2022 bij Uitgeverij Sestra. Het boek bevat 384 pagina’s en is voor 21,99 te koop in de boekhandel. Het is ook als E-book verkrijgbaar.

En dan het toekennen van de sterren. Ik kan niet minder dan vijf sterren toekennen aan deze verrassende roman.

Meer recensies van Ronald van Assen