Kroniek van een erfenis: een geschiedenis door generaties heen.

Ronald van Assen 24 maart 2022 Auteur
Kroniek van een erfenis: een geschiedenis door generaties heen.

Kroniek van een erfenis is gelanceerd tijdens BOEK10 2018, een event waar ik heel goede herinneringen aan heb. Het is de debuutroman van Ingeborg van ’t Pad Bosch en gaat over Christiaan, een jongen die in 1885 in New York wordt geboren als zoon van een Hollandse handelaar in menselijk haar. Nooit geweten overigens dat je daar je brood mee kon verdienen, maar aan de andere kant wellicht wel logisch gezien de locatie. New York, een bruisende, decadente stad vol rijkdom. We volgen Christiaan terwijl hij op zoek is naar zijn identiteit en komen op de meest duistere plaatsen terecht. De hoofdpersoon merkt al snel dat hij niet mag zijn wie hij wil. Zijn dominante vader neemt hem mee terug naar Eindhoven. Daar ontdekt hij wie hij werkelijk is. Het verhaal ontpopt zich tot een web vol liefde, leugens en bedrog. Pas na twee generaties komt de waarheid aan het licht.

‘Zo jongeman, uw ouders en de pastoor maken zich grote zorgen. U bent ziek, ernstig ziek, begrijp ik. We weten allemaal dat de symptomen duidelijk zijn, toch?’

Toen ik aan het verhaal begon had ik geen idee wat ik kon verwachten. De titel zegt wellicht veel en ook weer niet. Het verhaal heeft me verrast. Ik moet toegeven dat ik na het lezen van de flaptekst met enige scepsis aan het boek begon. Is dit wel iets voor mij? Ik houd van geschiedenis, wat dat betreft een passend verhaal. Dat blijkt ook wel. Ingeborg heeft de worsteling van de hoofdpersoon goed weergegeven en daarnaast komen historische feiten van eind 19e eeuw tot de Tweede Wereldoorlog voorbij. Het is toch wel een verhaal dat me is bijgebleven. Net als je denkt te weten hoe het verder gaat, weet de auteur te verrassen.

‘Eens zal ik alles vinden. Het moet. Ik moet teruggeven. De schoonheid moet hun getergde zielen weer vullen met geluk.’

Kroniek van een erfenis verscheen op 29 september 2018 bij Godijn Publishing. Het boek bevat 296 pagina’s en is voor 18,95 te koop in de boekhandel. Het is ook als E-book en luisterboek verkrijgbaar.

En dan het toekennen van de sterren. Deze roman krijgt er van mij vier.

Meer recensies van Ronald van Assen